Showing posts with label something you can try. Show all posts
Showing posts with label something you can try. Show all posts

Thursday, March 20, 2014

#zineskizo di Stesen Komuter Bandar Tasik Selatan

Bukan rahsia lagi...
Suasana biasa dari sudut mata gua...

Suasana luar biasa bagu kebanyakan masyarakat Malaysia...

Pandangan ke arah tasik, dari smoking area, Terminal Bersepadu Selatan

Antara pengunjung awal #zineskizo di BTS. Supported by Kimok of #KomplotSeni

Apis, local pada BTS agak kagum dengan scene zine yang amat asing padanya

Kawan-kawan Twitter dan peminat seni zine yang turut sapot

Awek-awek yang selalu melepak sekali dengan gua. Wani, Hujan dan Fareza
Teka sendiri yang mana satu mana satu

Biasanya gua ke BTS naik kemuter...So kalau nampak tu...

Sesampai jer, ritual gua ialah pekena kopi kat Nasi Kandar TBS

Lepas minum, terus bentang hamparan merah keramat #zineskizo



Antara kawan-kawan dan kastemer yang tak lepas peluang
rakam suasana BTS di petang hari. Yang kanan sekali ialah
Uncle Kenny, busker yang main harmonika, tu...

Biasanya gua akan stay hingga last komuter, pukul 1100pm.
Atau sebaik barang-barang sold-out. Selalu gak soldout.

Kalau dari komuter, camnilah pandangannya korner tempat
keramat #zineskizo di stesen komuter Bandar Tasik Selatan ni

Reverse angle pulak

Ni pemandangan dari atas. LOL

Biasanya hamparan merah ni akan dihiasi dengan minizine
yang berwarna warni.

...dan ia dijaga oleh gambar sejenis jin penunggu yang agak saikotik
jika ditenung masa badmood.

Lagi kawan-kawan yang sudi melepak sekali...


Tuesday, October 9, 2012

Poet's Tears

Here's a poem I wrote long time ago and it's in the latest issue of Schizophrenic zine.
I'm going to read it for you, for my blind friends and those who are just too busy to read it. This, is for you.
There are more of these in Schizo#5




Thursday, October 4, 2012

Schizophrenic Sick is out!

Finally, it's ready. Schizophrenic issue #6 is out! As promised last week, it is in zine-novel or novel-zine form. What ever you guys are calling it these days. Anyways...

128 pages of stories that will make you question your own sanity. A total of 20 listed stories, PLUS hidden stories, to spice up your reading experience.

Again, Schizophrenic zine encourages the spirit of DIY. It challenges you to do your own and I can teach you how. But first, buy this book for yourself and your friends.

Price: RM25 (plus postage)
Contact: FB, Twitter, or email to irwanhalim78@gmail.com subject: (SKIZO SICK)


Wednesday, October 12, 2011

Mari buat Lagu

Budak lepasan PMR pun terer main Guitar Hero. Anda?


Apa susahnya nak cipta lagu? Apsal lama sangat nak keluarkan material baru? Susah ke nak lari dari kebiasaan? Haha. Tak reti buat lagu? Tak reti buat arrangement? Kalau tak cuba, bila nak reti? OK, harini aku ajar korang hasilkan satu lagu. Lepas cipta lagu tu, korang experimentla dengan lagu tu, buat supaya lari dari normal. Main pakai gamelan ke, baldi ke. Apa-apa jelah. Hahaha.

Mula-mula, korang kena reka beberapa klip. Contoh: benda-benda biasa dalam sebuah lagu ialah intro, verse, bridge dan outro. Sebagai guideline pada hari ni, kita bernasib baik kerana guru gitar kapok kita free dan dalam goodmood dan ilham tengah datang mencurah-curah.

Lepas tu, korang arrange benda-benda ni mengikut cerita/mood yang korang nak sampaikan. Dalam kes study kita hari ini, kitorang susun macam ni:

1) Intro


2) Verse


3) Bridge


4) Outro

File clip untuk outro ni gua dah hilangkan pulak...Tapi korang boleh guna clip intro atau modify dari bridge atau korus, tengok camaner korang nak exit dari lagu. Outro lagu ni, kalau korang biaser perform live, selalu berubah ikut performance dan audience. Tapi biasanya tengok mood band member laa...

Bila dah ada bits and pieces lagu-lagu, korang boleh construct clip tu dan susun ikut kreativiti korang. Macam dalam kes gua, gua susuan macam ni, kasi panjang sikit:


1) Intro
2) Verse
3) Bridge
4) Verse
5) Bridge
6) Intro
7) Outro

Bila dah arrange element tadi tu, maka jadilah satu prototype lagu. Cuba main balik satu lagu penuh, dan adjustla mana-mana ikut tekak korang. Contoh:


Masa nak adjust ikut tekak tu, korang kena sesuaikan dengan rentak element lagu korang. Dalam contoh kita ni, memandangkan ada intro yang berarus deras, sementara bridge pulak slow, jadi aku memilih untuk guna konsep kontras. Maksudnya, lagu mula-mula laju, tiba-tiba jadi perlahan dan terus outro. Baru terasa impaknya. Jangan buat prototype panjang-panjang sebab nantik korang muak. Sebab korang akan dengar lagu prototype ni berulang-ulang kali (sampai berbuih telinga). Lagu prototype ni bukan final productnya. Korang kena adjust lagi tapi ia digunakan untuk menginspirasikan lagu-lagu baru. Contoh, cuba download clip.


Dan untuk pengetahuan korang, semua ni dilakukan menggunakan gitar kapuk, handphone Nokia N70 cabuk, sebijik laptop dan sebijik memory card reader. Sorilah sebab itu ajer teknoloji yang ada depan mata gua ni. Oh ye. Dan bekalan kekacang dan air sejuk yang tak terhingga. Ia bermula pada pukul 1130pagi tadi dan clip full yang korang dengar tu pada pukul 1215 tengahari. Outro tak sempat nak record sebab henpon aku max rekod sampai 1 minit je, so kena berenti sampai bridge. Kat bawah ni ada ialah experiment di mana kelajuan lagu ditambah nak tengok impaknya. Gua suka yang paling laju tu..hehehe. Barulah punk dan teknikal sikit...



So, korang pun boleh buat benda yang sama. Jangan dok melepak membuang masa. Keluarkan hasil! Handphone mahal-mahal, laptop kehulu-kehilir, hasilkan sesuatu! Dan Share! Upload kan kat mana-mana dan suruh member buat lagu inspired by lagu kau tadi.

Evolve! 

Wake up and smell the money!


p/s: Gua sangat puas hati sebab inilah entry yang mula-mula sekali gua buat untuk blog ni. Dah berapa kali gua try nak present dalam bentuk youtube dan video dalam blogger, tak berjaya. Last-last, sebelum gua fedap, gua guna file hosting ajer. Korang boleh download dan salahgunakan. Gua tarahal. Akhirnya, setelah 2 tahun mencuba, barulah entry berjaya diabadikan dalam cyber world...Thanks to Azil for the riffs!