Showing posts with label hipnotisma ala payobosa. Show all posts
Showing posts with label hipnotisma ala payobosa. Show all posts

Thursday, March 28, 2013

#Zineskizo #Tu7uh is OUT

Setelah ditangguhkan 3 kali sejak Disember tahun lepas, akhirnya isue terbaru #ZineSkizo menemui para peminat dengan tajuk yang sungguh menyeramkan: #Tu7uh. Buku buatan sendiri sukaramai ini yang masih mengekalkan ciri-ciri DIY dengan bau gam kasut dan hujung kertasnya yang bersepah, kali ini datang dengan lebih mukasurat berbanding isu #SICK yang lalu.
Dapatkan sekarang dengan meninggalkan nama dan alamat ke nombor kosongsatutujuh-TigaTujuhSatu SatuEnamLimaSembilan atau dengan memensi @akuskizo di Twitter. RM25 sebijik. Untuk jangkasamasa yang sukahatisaya, kami akan memberikan sehelai Tshirt percuma kepada yang memesan isu #SICK dan #Tu7uh serentak. CEPAT!
RM50, dapat dua #zineskizo dan sehelai Tshirt FREE


Antara pencapaian baru gua melalui isu kali ini ialah:
a) First time tulis satu cerita panjang siap plot dan research. Mereng jugakla kepala membuatnya.
b) Akhirnya jumpa kedai fotostet dan print kaver yang menepati piawaian gua di SEREMBAN.
c) Semakin memperhalusi skill membuat buku sendiri. Kalini buat takyah hantar ke kedai nak potong hujung.
d) Beratus kawan dan awek baru dek soalan dan diskusi yang terhasil dek isu ini.
e) Akan mula 'naik ke permukaan'

Untuk sinopsis atau snippits dari isu ini, lek arr dulu, kan?
Kasi orang yang beli hadam dulu....Hahaha

Wednesday, December 19, 2012

The rise of the Eastern Righteous Ones.

Kepada yang dah tahu pasal movie Crow Zero, pasti suka dengan post ni. Gua cuma suka sebab ia simbolik dan selari dengan mesej yang gua patut sampaikan, buat masa ini. Apapun, kita teruskan. Bermula dengan meneliti gambar-gambar di bawah:
Dewa-dewa Jepun


Gua malas nak cerita apa yang gua dapat, cuma gua nak sampaikan mesej ini kepada MEREKA: You are ready to break free and rise up. Question is, for whom?

"A word to my friends, who are living on the wild side.
What does it mean to live as yourself?
Breaking free from the shell that holds you?
With every season,
Comes new self-discovery"

Ore wa kawaritai kawari tsuzuketai

Just focus on the song's meaning and feel between minutes 13 to 16.
If you're it, you gonna FEEL it. Takyah explain.

Sunday, October 16, 2011

CelakaParty's TwtupDARAHCP 29 Okt 2011


dengan kerjasama Kembara Ukhuwah

"Papaku pulang dari kota,
Papaku pergi TwtupDARAH
Twtup darah party celaka
Bolehku berag di sekolah

Pon-pon-pon-pon-pon
Pon Ponn Pon Ponn,
Budak sekolah 
Tak elok tengok porn.

Daripada kita tengok porn
Baik kita pergi derma darah"

Sila ke sini untuk TWTUPDARAHCP
(sebuah program amal by celakaparty)

Saturday, September 24, 2011

Movie of the week: The Departed


Movie kita pada minggu ini dimulakan dengan The Departed. Sebuah movie mental thriller yang dibintangi oleh hampir kesemua pelakon lelaki cool yang menjadi gilaan gua. No! Gua bukan gay.
Yang takde cuma Johny Depp ajer. Anyway, movie dah lama keluar sebenarnya. Korang pun mungkin dah tengok movie ni berkali-kali. Gua bring up movie ni pada minggu ini sebab sebelum ni ramai jugak yang tanya gua: cerita Scanner Darkly tu apa sebenarnya?
A Scanner Darkly
(click here for it's review here)

Dalam hal memerangi jenayah, pihak berkuasa dah lama menggunakan taktik spy atau 'orang dalam'. Ada macam-macam cerita menarik pasal kehidupan spy ni yang kita boleh dapati di pasaran sana. Tetapi, kewujudan kelompok spy ini, bukan saja memberikan impak kepada masyarakat, malah memberi impak kepada sistem penguatkuasaan dan seperti yang ditonjolkan dalam A Scanner Darkly, impak kepada hidup si spy itu sendiri. Kadangkala terpaksa dikorban kehidupan seseorang demi mencapai a greater good. Robert Arctor telah dikorbankan (diberi high dosage of Substance D) bagi membolehkan dia diterima masuk ke dalam New Path yang disyaki menjadi tempat tertanamnya bunga yang yang menjadi asas kepada dadah tersebut.

Namun, mungkin kerana gaya penyampian yang dipilih oleh Philip K Dick, serta ambience movie yang lebih kepada surreal dan halusigenik, kurang menyampaikan impak dari sudut yang gua bincangkan ini. Gua tak jumpa embed untuk clip ni nak kasi korang paham, tapi klik jer lah kat URL ni.  Kalau nak paham, kenalah tengok movie The Departed.


Martin Scorsese, pengarah The Departed
Dalam The Departed, kita menyaksikan sorang spy masuk polis (Matt Damon) dan spy polis pulak masuk dalam keluarga penjenayah (Leornado). Tak payah dah gua nak explain panjang-panjang cerita ni. Cuma di sini, korang relatekan semula nasib seorang spy dalam kedua-dua movie ini dalam usaha manusia untuk menyampaikan maksud The Greater Good ni.

Semuanya menjadi korban.


Pepehal pun, have a good weekend and enjoy the movie!
Find it first! Hehehe

Wednesday, August 17, 2011

my zine: schizophrenic


Here are the latest snaps of my zines: The Schizophrenic, issue #1 to 3.

The 1st issue is the introductory issue and talked about an exploration of being cool. It's suitable to be read by post spm'ers who is practically most of Malaysian.

The 2nd issue is pure articles. Lotsa chicks dig this issue back when I was active promoting these priceless works of art on the street.

The 3rd issue is a comic. That issue was the start of how this whole zine/writting shit began to be a little bit serious. Believe it or not, I finished drawing that comic in 4 hours! Yeah! Freak the hell outta ME too.

For those who happen to have an extra RM10 this Raya, you can helpabrutha out by donating it to me. Hehe.

In return, I will send a package of these 3 issues to you as the token of friendship. Hehe.
Read it and change a life today. You can donate and have it sent to a secret address as a surprise gift to a teenage chick you been trying to screw all year. Hahaha.
Anyway, my friend asked me to explain what's that small picture under the blog's header suppose to mean, so there you go. 

Haha. I'm stone. I'm outta here. Good bye, folks! ;p
text me. ;'-)

p/s: hehehe

Monday, August 1, 2011

Menapak dari ampangan ke sbn sltn

Mendaki bukit Paroi ke arah Pusat Dakwah dari Bukit Ampangan
Bus stand depan Klinik Kesihatan Paroi
..some semak just before Paroi traffic light
Approaching Pusat Dakwah
Depan Pusat Dakwah
Kat Seri Mawar
Dah bpring lettew
Selamat Berpuasa
Aktiviti menapak di malam pertama Ramadhan 1432H dimulakan dari kawasan flat Taman Cengal Utama yang terletak di kawasan Bukit Ampangan, Seremban. Jangan ditanya kenapa dan apakelanchootnya gua buat menapak memalam buta besok nak keja. Layaan je.

Gua menapak melalui kawasan taman, melintas jalan dan menuju ke arah Pusat Dakwah Paroi. Banyak gak keta mengehaibimkan gua, tiap kali ternampak flash N70 gua berkelip tatkala menge-cam whore di tepi jalan. Barangkali nak kompemkan setan ke tidak sebab setan patutnya diikat sejak Magrib tadi.


Penapakan melalui Pusat Dakwah tatkala sebuah kancil yang dipandu oleh Zul, berenti dan ambik gua. Zul keja kat Shell Paroi. Beliau nak ke Dataran Senawang, kuar duit dan beli sahur. Zul berentikan gua kat depan Kastam. Kami mengucapkan SELAMAT BERPUASA secara serentak
bersambung...

Thursday, April 14, 2011

Skizo Fans Everywhere!

A fan's car at Rembau recently
He tried to spell 'skizo' but, you know...
We got to give it to him for trying...

Thursday, March 17, 2011

Ayuh! Teruskan!






Takde apa lagi yang nak disesalkan
Takde apa lagi yang nak ditangiskan
Hentikan!
Kuntumamkan senyuman
Semuanya sudah terbentang
Pengayuh juga sudah ditangan
Ayuh!
Kau kiri, aku kanan!
Kiri!
Kanan!

Wednesday, March 16, 2011

Aku mahu mengenalimu




Di saat sebegini,
Aku terfikir;
bukankah manis jika,
Aku mengenali mereka semua ini
BUKAN dalam keadaan
Yang sebegini?

Sunday, February 13, 2011

Prepare your mask: It's Vday!!

Tomorrow is V day
Are you ready?

yeah..we ant you!
those who have suffered and those who cares
the time has come
to join in arms
and to stand up and fight

for what ever it is that you think is right


because tomorrow...
is history

Wednesday, January 26, 2011

Akuskizo menskizo lazo

KahKahKah. gggg

Ada ke orang tanya 'aku' camana nak buat zine?

Sampai ada yang sound kenaper kata fanatik tapi tak join editor lain masa dijemput untuk buat e-zine?
Kenapa jawapan kepada jemputan demi jemputan kepada menghasilkan zine fotostet mahupun elektronik tidak dijawab bahkan dibalas dengan entry-entry tahapahapa dalam blog inspired by zine nya, ni? kenaper cakap cam bagus kat pbp tapi cam lain plakkss kat sini.

Amender, ni? Amender, ni?

KahKahKah. gggg




Ok-Series.

Aku kasi jawapan dalam bullet form. Tapi di machine gun kan.

1) Aku sudah menyediakan isu seterusnya, sambungan daripada Schizophrenic#5. Jangan tak caya. Ia adalah sebuah buku hitam yang aku plan nak pasarkan style contengconteng jual ART dia. Tapi sebab aku kena build aku punya potential market, serta penerimaan kepada konsep yang aku bawakan demi memastikan ia terpasar setelah di launch nantik agak pelik, maka aku terpaksalah menggunakan medium yang hot dipasaran sementara aku nyiapkan manuskripnya dengan bermain: blog, FB, twit, update dan refresh lagi sekali.

2) In fact aku dah siapkan pun isu#7 yakni Schizophrenic 7. Ia 'kononnya' adalah sebuah manifestasi evolusi pengembaraan seorang aku dalam zine ni yang bermula dari seorang budak dalam underground kepada seorang yang kewali-walian sikit. Cuma aku tak pernah cerita pasal benda ni sebab biasa, la. Masyarakat belum boleh menerimanya lagi. Diorang baru tahap dah biasa tengok cleavage dan pangkal paha artis jer. Lagipun aku memang pasti fan zine Schizophrenic belum perasan akan kewujudan blog pasal zine kesayangan mereka ini. Bwekkk!!!


3) Zine Schizophrenic memang takde cerita pasal underground, hujung minggu ni gig start pukul berapa, band atau zine reviews. Takde cerita pasal ethic atau bullshit, pun. Zine ni adalah manifestasi seni dari aku. Kau suka, hambik. Tak suka, beli untuk kawan kau.

4) A'ah, ada satu masa kejap haritu aku nak jual dalam bentuk salinan fotostet macam duludulu. Kononnya DIY laaa. Cheyyy. Aku jual kat depan pintu gig. Aku percaya; selain orang yang sekadar duduk depan laptop mengupdate FB ajer dengan geng underground yang lain, ada jugak mamat-mamat yang percaya bahawa ada sesuatu yang lebih istimewa di luar sana. Dan kengkadang kita nak jugak tengok underground diterima macam orang terima rambut punk, bangfes dan hujan, atau melihat orang baca zine Schizophrenic dalam LRT atau di stesen komuter atau semasa menunggu di klinik atau di atas meja kedai kopi mak Limah di Rembau. Dilihat cebisan zine tu tersebar hingga helaian kepingan seni itu digunakan sebagai pembalut makanan untuk anak-anak di rumah. Kertas A4 tu bang...

5) Aku obses dengan konsep skizofrenia. Ramai kengkawan masa aku study dulu yang bertuah dapat penyakit ni. Dan aku membiasakan diri aku dengan mereka. Nak wat camner? Dah itu housemate aku? Lagipun diorang anak lord, maka terjamin jugaklah pengisian keperutan aku time-time tak berduit di hujung minggu di U. Akibat dari ini, banyak cebisan dalam diari aku yang berkisar tentang konflik aku dengan mereka-mereka ( x7) ni. Ada jugak yang bipolar. Ada yang diabetes. Tetraseksual pun ada. Kengkadang aku rasa cam aku study kat hospital gila.

6) Kau dah makan ke belom? Aku lapar laa.

7) Aku nak goreng lagi sampai 10 tapi aku rasa aku kasi satu last cukup la.

8) Ye. Memang benar. Bagus. Tapi cara memandangnya yang betul ialah pbp dan tukangkomen itu adalah subset kepada akuskizo. Haha. Skizo? Aku pun skizo jugak kengkadang. Skang aku dah tahap kristos.

Monday, January 24, 2011

Ice-Ice Baby

Aku ada sorang kawan yang memang hardcore isap ice. Sibbaiklah dia anak orang kaya maka takdelah dia nak merompak atau meragut. Aku pulak budak kampung yang dah diterapkan dengan pemahaman bahawa orang isap ice atau yang jadi doktor tu is a no-no. Dan katanya sejak berjumpa dengan aku (kembang weyhh), dia nak cuba berenti dari ambik ice. Masalah yang dia selalu cerita kat aku ialah paranoianya semakin menjadi-jadi masa dia stop isap ice. Sampaikan ada sekali dia ingat aku ni nak bunuh dia.

Kepada yang jarang-jarang hisap, mereka weng masa isap dadah. Tetapi kepada mereka yang hardcore, mereka lebih tak betul masa tak menghisap. Mereka baran, berangin, dan pemalas masa takde stok. Kesan ini lebih dirasai jika mereka adalah penagih ice dan ketum di mana masa mereka bukan di bawah pengaruh dadah tersebut, paranoia
itu lebih menjadi-jadi. Rasa orang tak puas hati dengan kita, lah. Rasa macam ada konspirasi yang cuba memerangkap kita lah. Atau ada yang siap dengar atau lihat benda yang bukan-bukan. Ini semua sebab neuron dalam kepala mereka tadi dah rosak dek rasukan stimulan yang mereka ambil, mengakibat renjatan sinaps yang berlaku di neuron-neuron tadi tidak cukup ampere atau voltannya.

Bila elektriknya tak kuat, maka informasi yang dihasilkan juga tidak jelas. Inilah caranya bagaimana para penagih mendapat paranoia yang bukan-bukan sebab kepala hotak mereka dah takleh berfungsi dengan betul. Macam orang yang isap rokok. Patutnya bronkiol dalam peparu tu dapat menginjapkan 100 molekul oksigen dan mengkumuhkan 70 molekul Co2 dan 30 molekul wap air misalnya. Tapi sebab bronkiol dah terlindung dek candu tembakau, oksigen yang masuk dahlah kurang, Co2 dan wap air pulak tak dapat keluar dengan sepenuhnya. Tu yang jantung semakin berair dan asyik nak menguap masa sangap. Samalah macam orang penagih dadah. MAsa dia isap dia OK. Masa dia tak isap pulak dia cam cibai.
Ketahuilah bahawa dadah jenis syabu, ketum dan lain-lain itu membawa kepada kesan halusinasi. Menganggap wujud kepada perkara yang sebenarnya takde. Halusinasi pula digarispanduankan oleh paranoia. Paranoia ialah normal. Ia sejenis prasangka. Penyambungan untaian-untaian memori yang tersimpan dalam nodus neutron yang terdapat dalam kepala mereka.  Paranoia sangat berguna kepada think-tanker. Kepada para pemikir. Mereka bermula dengan paranoia, kemudian penjelasan kepada paranoia tersebut, kemudian hypothesis, dan kemudian kepada pembentukan eksperimen berkaitan dalam mengetahui kesahihan hypothesis mereka. Dan paranoia ini amat mudah diperolehi bila dalam keadaan separuh sedar. Nak separuh sedar ni ada macam-macam cara. Cara yang paling clean ialah melalui cara pengkristosan diri. Tetapi kepada mereka yang tak pernah dengar apa itu kristos, mereka akan gunakan stimulan. Arak dan dadah adalah medium pilihan kebiasaan. Mungkin inilah penjelasan kepada kenapa ramai budak U yang terjebak dengan dadah berbanding budak-budak yang tak berapa nak U.

Setelah berbincang dengan otai-otai dari kampung aku yang berpengalaman, dan mendapat persetujuan dari kawan aku tadi tu, kami telah membuat sebuah eksperimen.

1) Pertama sekali, kawan aku tu kena delete semua contact yang boleh menghubungkan dia kepada dunia ice. Semua nombor tokan, pusher, runner walhal awek-awek penyumbang dadah tersebut telah dibuangkan.

2) Kemudian, dia kena benci ice. Ini amat mudah sebab dia berkawan dengan seorang pembenci ice jugak iaitu aku. Aku memang emo dengan ice sebab aku pernah lihat bagaimana ice telah memusnahkan hidup seorang budak kampung aku yang aku rasa punyai potensi besar dalam arena lumba motor kapcai. Maka akulah yang jadi motivator dia tiap kali dia gian nakkan benda tu. Hari-hari aku akan indoktrinasikan padanya agar dia benci ice. Aku cakap nak layan ice tu susahlah. Mahal lah. Ice zaman sekarang tak pure lah. Macam-macam ikut kreativiti dan hikmah aku.


3) Dan pada ketika dia mula nak meracau-racau, dan di saat aku sendiri pun dah takleh nak kawal dia (masa gian dia paling puncak), dia akan disogokkan dengan ganja, kasi dia rilek. Ganja dipilih atas alasan bahawa orang yang nak berenti dadah, takbley berenti dengan tiba-tiba. Cam isap rokok. Ganja secara klinikalnya membantu dalam mengurangkan stress sebab biasanya, penghisap ganja akan bermata barai dan cenderung nak tidur. Nak kasi diorang tidur senang jer. Ajak mereka yang tengah stone tu berborak dan kita bercakap non stop. 2 minit lepas tu mesti dia menguap-nguap dan akhirnya ngantuk nak tidur. Bila dia tidur, kesan ganja tadi akan hilang, sekali dengan paranoia-paranoia gila dia tadi. Tapi peraturan dalam step ini ialah, mamat tu takleh pegang ganja tersebut. Ganja hanya diberikan kepadanya secara berkala dan di masa yang terdesak saja. Kita kena awasi frekuensi pengambilan ganja ini dan cuba kurangkan secara perlahan-lahan. orang yang menyimpan stok ini mestilah orang yang benci dadah. Macam kucing atau cicak atau setan yang bermastautin di dalam jamban.

4) Sepanjang masa, cuba sibukkan mamat tu dengan perkara-perkara yang berfaedah. Satu benda yang aku perasan pada penagih ni ialah mereka ultra sensitif dan kreatif. Mereka punyai perspektif yang pelik kepada perkara yang kita anggap biasa. The best way is to produce something. Bagi dia nampak ada hasil yang dikeluarkan. Dan ini aku eksploitasikan dalam pembikinan zine Schizophrenic aku dulu. Hehe.

5) Bila kesan paranoia itu semakin berkurangan, maka sampailah masanya nak kurangkan frekuensi pengambilan ganja pula. Ia dikurangkan dengan mengurangkan komposisi ganja dalam setiap bancuhan (ganja biasanya dilayan dengan tembakau). Kalau mula isap dulu aku bancuh 50% ganja dengan 50% tembakau, by 3 minggu jer, komposisi dah aku kurangkan kepada 10% ganja dan 90% tembakau. Di akhir-akhir, aku bancuh 100% tembakau pun dia kata dia weng. Nampak sangat masalah dengan dadah ni ialah saiko jer lebih. Disamping komposisi, frekuensi pengambilan juga dikurangkan. Dari beberapa kali sehari kepada sehari sekali. Daripada menganggap weng itu keperluan untuk memulakan hari, kepada menganggap weng itu sebagai reward di hujung hari. Lama-lama beberapa kali seminggu. Lama-lama ada takper, takde pun takper. Tapi kita kena sentiasa menyibukkan dia dengan step #4. Step ini berguna kepada mereka yang dok isap ganja dari kecik dan mencari cara nak berenti sebelum terlambat. Sebelum kau sendiri menyanyikan lagu Hanyut cam Faizal Tahir dalam AJL25 haritu.

6) Yang paling penting ialah membantu dia dalam menyibukkan dirinya dengan sesuatu. Bantu dia mencari erti dalam kehidupannya. Bantu dia menghargai benda-benda yang dia ambik sambil lewa dalam hidupnya macam kesenangan hidup, mak bapak, atau kengkawan yang menyokongnya. Disamping itu kita betulkan tanggapannya terhadap kehidupan yang selama ini dia anggap begitu cibai padanya.

Cara ini telah berjaya menyelamatkan kawan aku tu dari cengkaman ice. Dia juga dah berjaya berenti dari isap ganja ataupun rokok sekalipun. Dan kami telah mengulang guna step ini terhadap kengkawan kami yang lain yang nak berenti jugak. Dan Alhamdulillah, semuanya berjaya. Ada jugak yang kembali mengais dan orang camtu dah memang takbley nak buat apa-apa.
 

Dunia akhir zaman semakin stressful. Dapatlak dengan bahana globalisasi, ekonomi dan sensasifikasi media terhadap gaya hidup mereka yang berpendapatan tinggi. Matawang semakin kurang nilainya dengan setiap peningkatan harga bahan api. Dan pemimpin semakin mementingkan kemajuan materialistik dan keindahan potfolio mereka daripada memikirkan kesan dasar yang mereka laksanakan terhadap sosial dan kepupusan moral dalam masyarakat. Semua orang mementingkan periuk nasi sendiri sehingga sanggup menerbalikkan periuk nasi orang lain yang mereka rasakan boleh menggugat jumlah nasik dalam periuk mereka. Akibatnya, generasi pelapis semakin keliru dengan kepentingan integriti dan nilai murni sehinggakan mereka hanya melihat manusia dari sudut nilai kapital saja.

Dewasa ini, banyak serbuan dan tangkapan dilakukan ke atas penagih dadah. Semua jenis dadah dianggap salah. Ini menyebabkan mereka yang berpikiran singkat mencuba ice pulak. Sebab weng ice tahan lebih lama. Isap sekali, tahan sampai 3 hari. Kerana nak melayan ganja tidaklah sesenang melayan air daun ketum atau Eramin 5. Dahlah susah payah nak isap ganja, baru jumpa roadblock jer, dah potong. Akibat dari aktiviti agresif polis dan AADK ni pulak telah menyebabkan industri dadah negara beralih dari ganja kepada ice kepada daun ketum kepada Eramin 5. Ramai tokan dan runner pulak dah cuci tangan dari dadah dan beralih kepada arak. Lagi murah dan hukuman cuma denda.


Aku rasa kerajaan kena ambil pendekatan baru dalam menangani masalah dadah di negara ini. Masalah penyalahgunaan dadah semakin berleluasa di kalangan masyarakat Malaysia dan paling membimbangkan ialah kadar jenayah yang bermotifkan dadah juga semakin meningkat. Apa yang memotivasikan aku untuk menyentuh hal ini ialah kerana pemerhatianku terhadap generasi di bawahku. Kalau dulu adik-adik sekadar isap ganja, sekarang diorang dah rasa macam-macam. Kalau dulu dia dalam perjalanan nak ambik degree, sekarang ni aku pun dah tak pasti dia ni waras atau tidak lagi. Jangan salah sangka. Aku anti dadah. Tapi aku tak sanggup membiarkan kengkawan dan generasi negara ini dari terus binasa dek kenaifan penguatkuasa dalam menangani masalah ini. Dan pengongsian ini aku harap agar ia menjadi iktibar dan memberi idea baru kepada kerajaan dalam menangani masalah yang semakin faktab ini.

Aku sanggup nak jadi fasi kalau kerajaan nak eksperimen dengan kaedah ini. Tapi sebelum tu, aku cakap fee aku mahal. Satu kepala aku caj 3 ribu sebab hutang aku pun banyak dan nak bayar balik kontrak kalau aku nak bla dari kompeni ni. InsyaAllah, aku akan bimbing mereka sampai selesai.

Yang mana tak selesai, kita kasi stok yang mencukupi dan hantar mereka ke Palestin. Selepas 40 hari kita check mereka balik. Mesti diorang dah berubah dari ketagih dadah kepada ketagih nasik pulak.

Saturday, January 15, 2011

How to best enjoy AKUSKIZO

Look at the mirror and try to find your self

1) The best way to enjoy this blog is when you're sad. So if you're happy, go here first, get the sad mood and come back here.

2)  Best viewed using Google Chrome or Mozilla. Say "Hell NO to Microsoft related products" as much as we can.

3) If you don`t understand what the heck the articles in here are all about, please read it by topic like akuskizo, kristos, boredom, music, poetry or you know...

4) And if you still don't understand what the heck is going on, oh well, you can go here

Friday, December 17, 2010

Artikel dari budak underground kepada seorang zine editor

Budak underground Malaysia dengan tabligh.



Budak underground Malaysia ialah budak yang MENGAKU join scene underground. Yang wajib adalah budak yang dalam band underground, abang zine editors, think-tanks, icons dan backstage people yang terlibat dalam menimbulkan suasana ke-scene-nan dalam sesebuah scene. Masa aku ushar dulu, kebetulan zaman kemuncak. Gig seminggu sekali dari Utara sampailah selatan Malaysia. Zine tumbuh cam cendawan, gig tu macam Sura Heboh atau Festival Cosplay yang penuh dengan gerai menjual barang-barang rare. Yang LARI dari suasana ke MELAYU an yang pada masa tu monotonous musically dan politically incorrect socialy. Dan ini termasuklah kengkawan bebudak tadi, housemate, mereka yang happend to be in a gig by accident, mahupun mamat tabligh yang sedang dalam penyamaran nak mendakwahkan kami pada masa tu.

Budak tabligh pula ialah mereka yang mengaku join tabligh yang pada masa tu jugak sedang berkembang biak ajarannya. Dapat pulak dengan isu Al-Arqam yang sibuk dipolitikkan, ajaran tabligh sudah tentulah menular dikalangan budak pengajian tinggi. Yang gempaknya, budak kalau dah join tabligh ni pada masa tu, disamping ketayap pakistannya, mesti obvious dengan janggutnya, serta ada kesan-kesan celak kat matanya. Tu yang nampak cam impak Sepultura atau Korn sikit. Jadi, memang nampak tak janggal lah kalau lepak sekali dengan bebudak underground yang serba hitam atau ada yang mohawk dan berrantai cam anjiing massa minum di kedai mamak.

Dan kisah percanggahan pendapat antara seorang budak underground dengan seorang rakan atau sedara maranya yang BARU JOIN TABLIGH, memang klasik. Aku sendiri pun pernah mengalaminya first hand. Cuma sekarang, ada orang mula menggelarkan bahawa AKULAH ABANG KARKUN tu. Hahaha. What a joke.

Kelayakan seorang karkun ialah telah keluar selama 24 hari, 3 hari continously. Itu secara teknikal saja. Secara sufinya, seorang karkun sebenar ialah seorang yang istiqomah keluar 3 hari setiap bulan, istoqimah 2jam setengah setiap hari, dan yang paling penting HADIR MESYUARAT. Aku is none of the above. Kalau tidak, camana aku nak update blog aku?

Tapi, kadar peng-convert-tan budak underground Malaysia kepada budak tabligh semakin membimbangkan sejak kebelakangan ini. Kalau mereka tak dapat convertkan on the spot, bila dah tua, mesti semuanya convert jugak. Paling at least pun dah pernah keluar tabligh sekali. Kita bukanlah anti religion atau tak suka dengan konsep perasan 'mister know it all' dalam agama orang Islam ni. Tapi kita tak suka bila mereka menggunakan hujah dalil itu ini masa diorang dah kalah berdebat dengan kita. Lepas tu labelkan kita sebagai penghuni itu ini sebagai penutup kata. Ini point pertama.



Point kedua ialah bila dah ramai budak kita yang jadi tabligh, ideologi dalam scene kita akan terbatas kepada hal-hal keagamaan. Bebudak asyik citer pasal azab kubur dan tutup aurat masa kita ngeteh daripada membincangkan masa depan band, zine atau blog underground kita ni. Duit jamming semakin naik walaupun takde kena mengena dengan petrol. Dan bebudak underground pun ramai yang menganggur. Maklumlah. Lepasan U jer semua. Intelektualis. Tapi sekadar main gitar je tahap tapping. Sekor pun tak berduit. Suruh terjun mainstream, tak nak. Takut keluar skandal dengan artis wanita. Aku berkarya bukan kerna nama. Eh, lari pulak topik. Budak tabligh melimitkan tahap pemikiran kita yang selama ini bebas, chaos kp dan acab, kepada Allah-Rasul-Ibu-Ibu-Ibu-Bapa ajer. Budak metal pulak kena pasal azab kubur dan mahsyar. Budak punk kena pasal kelojikan menutup aurat masa main skate. Zine editor jer dah 3 empat ekor jadi kapir dan masuk neraka. Aku bimbang dengan perkembangan ini.

Maka aku menyeru kepada big braders, untuk turun ke padang dan menghadiahkan sebuah lagu, atau mendeklemasikan sajak bisu, atau buat entry dalam blog pasal budak-budak tabligh yang semakin mencengkam kebebasan bersuara serta kreativiti kita ini, demi hak kemanusiaan kita sebagai youth.

Aku rasa kita dalam bahaya kerana mereka mempersiapkan askar mereka dengan artikel ini













"Sukati kami lah nak bangun pukul berapa hari Jumaat"

Monday, November 1, 2010

Flyers Schizophrenic

Aku nak share flyers Schizophrenic zine yang aku edarkan setiap kali aku gi jual zine kat mana-mana. Cool tak?
Pernah jumpa mana-mana?




Isik dalam flyers