Tuesday, January 18, 2011

Interlok


Racial remarks. Kebebasan berbahasa. Kebebasan berkatakata. Bebas. Rebel. Anarchy. Chaos. Hahaha.

Kita orang Malaysia memang harmoni. Sehinggalah ada sorang mamat yang berlaku kurang hajar pada kita. Dapatlak dia main makbapak. Walaupun kita sendiri pun tak berapa nak hajar dengan makbapak kita, kita macam naik hangin plak bila ada orang yang mencaci mereka. Tak kisahlah orang itu sapa, baik banglong atau dikcik kita.

Dan bila orang tu orang lain dari bangsa kita, kita agak terasa bila dia menggunakan remarks yang macam menjatuhkan bangsa kita. Seolah-olah kita nilah contoh jagoan terbaik dalam bangsa kita ni dan authority yang paling berwajib dalam bersuara mengenai sesapa yang mempermainkan bangsa kita. Atau menganggap orang itu adalah dari golongan mendatang atau minority lalu mereka tak berhak nak kata apa-apa tentang cara kita melayan mereka. Atau menganggap orang yang bercakap itu menindas hak asasi kita sebagai manusia. Bukan kupinta, lahir ke dunia...

Apa yang kecoh-kecoh, ni?

Kalau benar pun Interlok itu mengandungi unsur yang menghina sesetengah pihak, biarkan jer lah. Kalau betul ada keling yang paria nya, maka mestilah juga ada melayu yang hampeh nya atau cina yang lohong nya. Kita boleh jadikan sempadan kepada budak-budak tu. Budakbudak kita ni, diorang tak suka ulang benda yang ada dalam buku teks. Jadi benda mencarut semua kita taruk dalam buku teks.

Dengan cara ni, diharap agar rakyat Malaysia akan lebih bersopan santun dalam memundekkan diri.

No comments: