Monday, February 21, 2011

vokalis hensem yg skizo




hai. nama saya roro. saya vokalis kumpulan akuskizo. band member saya yang lain adalah bobo di lead guitar, mamat sebagai bass, dan Atan sebagai drummer. Atan ni sessionist sebenarnya, sementara menggantikan tempat Abu yang tengah semester last sekarang ni. Bobo ialah ketua kepada band ini. Band ni band dia dengan Abu. Aku join diorang pun sebab Abu. Aku satu kolej dengan Abu kat Melaka dulu. Tak kisahlah apa yang orang cakap pasal aku mensia-siakan bakat dalam seni suara aku dengan menganggotai band underground cam akuskizo ni, tapi pada aku, ni ialah pilihan aku dan takde sapa yang boleh rampas hak memilih itu dariku. Eh? Betul ke, Bu?

(Abu menggelengkan kepalanya)

Aku reti jugak main gitar dan aku nak jadi bassist sebenarnya. Tapi sebab Mamat dah memang takleh dipisahkan dari arena per bass an, maka terpaksalah aku jadi vokalis.

(Mamat yang dok main slapping dari tadi terhenti seketika bila mendengar namanya diseru-seru)

Lagipun, aku boleh tarik suara cam Azlan and the typewriter dan suara cam aku ni tengah in sekarang ni. Lagipun budakbudak ni cakap, aku ni ada rupa. Aku seganlah bila diorang cakap camni.

(aku buat aksi nak muntah depan Roro. Abu ketawa)

Tapi aku rasa memang betul pun. Sebab bila kitorang perform kat mana-mana, awek mesti kerumun aku. Ada yang kata minat la, ada yang kata nak nombor phone la. Ramai gak yang ajak main. Tapi sebagai seorang undergrounder yang true dan seorang Melayu yang masih menjaga adab susila ketimuran, aku takdelah ambik kesempatan ke atas mereka ni. Diorang ni aku anggap macam adik-adik dan kengkawan satu kelas. Takkanlah aku nak kena senyawakan semua orang yang aku jumpa, ye tak? Kecutlah skrotum aku. Lagipun, pada aku, hidup ini lebih daripada sekadar bersenyawa dan main band ajer. Hidup ni kena ceria dan saling hormat menghormati, tak kira la kita skin ke, metal ke, grunge ke, haper ke. Scene kita ni kecik. Pusing-pusing, muka tu jugaklah yang kita jumpa. Kang kalau kejap geligeli sana, kejap pancut sini, takde bezalah kitorang dalam underground ni dengan dunia mainstream. Tapi ni pendapat aku jerlah. Setakat ni, OK lagi. Cuma aku harap awek-awek underground zaman sekarang janganlah seksi-seksi sangat. Dula setakat pakai baju baby-tee ajer. Lately ni semakin banyak pangkal dada dan buntut yang disorong kat depan aku. Aku mula jadi keliru. Sepandaipandai aku melompat, takut akhirnya aku jatuh ke tanah jua...Itu ajer...Sekian...Majulah band akuskizo untuk underground!

2 comments:

~* chirpy_chummy *~ said...

haha.. bagus la band ni..nk saaaiiinnn~ XD

Unknown said...

hari rabu nantik dia punya lead gitar pulak...