Monday, December 16, 2013

#serembantunnel MiniZines

Sejak pelancaran minizine #serembantunnel1 pada Nov 2013, perjalanan #zineskizo di Terowong Pejalan Kaki KtM seremban ni menjadi semakin menarik. Menarik sebab reganya singgit jer satu. Dan sebab ia telah memulakan penyakit baru dalam scene zine Malaysia yakni penyakit minizine.
Malas gua nak cerita sejarahnya kat sini.
Apapun, semalam kat #arts4grabs di Annexe Central Market Pasar Seni Kuala Lumpur, telah dilancarkan secara rasmi Vol 3 of #serembantunnel minizine: #serembantunnel3

Masih menggunakan konsep taipografi sketch, #serembantunnel3 menyampaikan mesej2 pendek dan jelas melalui pagesnya:
Page 1 and 2: pasal seni jalanan dan kejumudan masyarakat dan kita terhadapnya.
Page 3 : pasal jangan bersendiri dan takrif 'duit' vs 'rezeki'
Page 4 : pasal semangat tentang sesuatu scene
Page 5 and 6 : pasal mengaku bila ada masalah

Dan mengekalkan tradisi volume-volume sebelumnya, isik perut #serembantunnel3 kalini mengetengahkan satu teknik dalam story-telling dalam kraf pembuatan buku, apa yang gua panggil sebagai ratmaze.
Ratmaze ialah cerita yang buatkan pembaca kena pilih jalan cerita seterusnya melalui listografi ke mukasurat sambungan. Gua pernah dengar jer yang buku sebegini wujud dan memang dah lama nak buat buku macam ni sebagai salah satu isu dalam #zineskizo. Tapi, dah berapakali dah gua cuba, gagal.
Melalui #serembantunnel Vol 3, gua berpeluang menggunakan alasan 'cerita pendek' untuk mempamerkan kecoolan style 'ratmaze' ni. So gua mempersembahkan satu cerita, yang camana pun pembaca pilih, dia akan berakhir dengan sajak suruh tido, tu. Cerita ni, patutnya dibaca pada pukul 10+ malam, lepas setel semua urusan dunia dan akhirat. Tapi, kalau dah terpegang, teruskan ajerlah melayannya. Harap korang semua terhibur, sepening gua membuatnya.
Oh ye. Untuk lebih enjoy ratmaze ni, minizine #serembantunnel3 ni kena dilipatkan mengikut nombor page tu. Bab ni, gua serahkan pada IQ korang memikirkan camana cara melipatnya. Kat #arts4grabs semalam ada tunjuk. Senang jer. Ikut nombor page kat tepi tu.

Apapun, semoga mesej dan perjuangan #zineskizo di #serembantunnel serta scene Zine malasyia semakin marak dengan minizine pulak.
Pawerrr...

Kalau pegi CM, bawak balik sovenir.
Pegi Melaka bawak balik cencaluk,
Pegi Johor bawak balik barang dari JPO,
Turun Seremban,
Kena beli minizine.

Search #serembantunnel dalam twitter dan google.
Semoga town Seremban, kembali hidup!
SEBARKAN!
Terima kasih dan have a good day.

:-)

No comments: