Monday, January 24, 2011

Ice-Ice Baby

Aku ada sorang kawan yang memang hardcore isap ice. Sibbaiklah dia anak orang kaya maka takdelah dia nak merompak atau meragut. Aku pulak budak kampung yang dah diterapkan dengan pemahaman bahawa orang isap ice atau yang jadi doktor tu is a no-no. Dan katanya sejak berjumpa dengan aku (kembang weyhh), dia nak cuba berenti dari ambik ice. Masalah yang dia selalu cerita kat aku ialah paranoianya semakin menjadi-jadi masa dia stop isap ice. Sampaikan ada sekali dia ingat aku ni nak bunuh dia.

Kepada yang jarang-jarang hisap, mereka weng masa isap dadah. Tetapi kepada mereka yang hardcore, mereka lebih tak betul masa tak menghisap. Mereka baran, berangin, dan pemalas masa takde stok. Kesan ini lebih dirasai jika mereka adalah penagih ice dan ketum di mana masa mereka bukan di bawah pengaruh dadah tersebut, paranoia
itu lebih menjadi-jadi. Rasa orang tak puas hati dengan kita, lah. Rasa macam ada konspirasi yang cuba memerangkap kita lah. Atau ada yang siap dengar atau lihat benda yang bukan-bukan. Ini semua sebab neuron dalam kepala mereka tadi dah rosak dek rasukan stimulan yang mereka ambil, mengakibat renjatan sinaps yang berlaku di neuron-neuron tadi tidak cukup ampere atau voltannya.

Bila elektriknya tak kuat, maka informasi yang dihasilkan juga tidak jelas. Inilah caranya bagaimana para penagih mendapat paranoia yang bukan-bukan sebab kepala hotak mereka dah takleh berfungsi dengan betul. Macam orang yang isap rokok. Patutnya bronkiol dalam peparu tu dapat menginjapkan 100 molekul oksigen dan mengkumuhkan 70 molekul Co2 dan 30 molekul wap air misalnya. Tapi sebab bronkiol dah terlindung dek candu tembakau, oksigen yang masuk dahlah kurang, Co2 dan wap air pulak tak dapat keluar dengan sepenuhnya. Tu yang jantung semakin berair dan asyik nak menguap masa sangap. Samalah macam orang penagih dadah. MAsa dia isap dia OK. Masa dia tak isap pulak dia cam cibai.
Ketahuilah bahawa dadah jenis syabu, ketum dan lain-lain itu membawa kepada kesan halusinasi. Menganggap wujud kepada perkara yang sebenarnya takde. Halusinasi pula digarispanduankan oleh paranoia. Paranoia ialah normal. Ia sejenis prasangka. Penyambungan untaian-untaian memori yang tersimpan dalam nodus neutron yang terdapat dalam kepala mereka.  Paranoia sangat berguna kepada think-tanker. Kepada para pemikir. Mereka bermula dengan paranoia, kemudian penjelasan kepada paranoia tersebut, kemudian hypothesis, dan kemudian kepada pembentukan eksperimen berkaitan dalam mengetahui kesahihan hypothesis mereka. Dan paranoia ini amat mudah diperolehi bila dalam keadaan separuh sedar. Nak separuh sedar ni ada macam-macam cara. Cara yang paling clean ialah melalui cara pengkristosan diri. Tetapi kepada mereka yang tak pernah dengar apa itu kristos, mereka akan gunakan stimulan. Arak dan dadah adalah medium pilihan kebiasaan. Mungkin inilah penjelasan kepada kenapa ramai budak U yang terjebak dengan dadah berbanding budak-budak yang tak berapa nak U.

Setelah berbincang dengan otai-otai dari kampung aku yang berpengalaman, dan mendapat persetujuan dari kawan aku tadi tu, kami telah membuat sebuah eksperimen.

1) Pertama sekali, kawan aku tu kena delete semua contact yang boleh menghubungkan dia kepada dunia ice. Semua nombor tokan, pusher, runner walhal awek-awek penyumbang dadah tersebut telah dibuangkan.

2) Kemudian, dia kena benci ice. Ini amat mudah sebab dia berkawan dengan seorang pembenci ice jugak iaitu aku. Aku memang emo dengan ice sebab aku pernah lihat bagaimana ice telah memusnahkan hidup seorang budak kampung aku yang aku rasa punyai potensi besar dalam arena lumba motor kapcai. Maka akulah yang jadi motivator dia tiap kali dia gian nakkan benda tu. Hari-hari aku akan indoktrinasikan padanya agar dia benci ice. Aku cakap nak layan ice tu susahlah. Mahal lah. Ice zaman sekarang tak pure lah. Macam-macam ikut kreativiti dan hikmah aku.


3) Dan pada ketika dia mula nak meracau-racau, dan di saat aku sendiri pun dah takleh nak kawal dia (masa gian dia paling puncak), dia akan disogokkan dengan ganja, kasi dia rilek. Ganja dipilih atas alasan bahawa orang yang nak berenti dadah, takbley berenti dengan tiba-tiba. Cam isap rokok. Ganja secara klinikalnya membantu dalam mengurangkan stress sebab biasanya, penghisap ganja akan bermata barai dan cenderung nak tidur. Nak kasi diorang tidur senang jer. Ajak mereka yang tengah stone tu berborak dan kita bercakap non stop. 2 minit lepas tu mesti dia menguap-nguap dan akhirnya ngantuk nak tidur. Bila dia tidur, kesan ganja tadi akan hilang, sekali dengan paranoia-paranoia gila dia tadi. Tapi peraturan dalam step ini ialah, mamat tu takleh pegang ganja tersebut. Ganja hanya diberikan kepadanya secara berkala dan di masa yang terdesak saja. Kita kena awasi frekuensi pengambilan ganja ini dan cuba kurangkan secara perlahan-lahan. orang yang menyimpan stok ini mestilah orang yang benci dadah. Macam kucing atau cicak atau setan yang bermastautin di dalam jamban.

4) Sepanjang masa, cuba sibukkan mamat tu dengan perkara-perkara yang berfaedah. Satu benda yang aku perasan pada penagih ni ialah mereka ultra sensitif dan kreatif. Mereka punyai perspektif yang pelik kepada perkara yang kita anggap biasa. The best way is to produce something. Bagi dia nampak ada hasil yang dikeluarkan. Dan ini aku eksploitasikan dalam pembikinan zine Schizophrenic aku dulu. Hehe.

5) Bila kesan paranoia itu semakin berkurangan, maka sampailah masanya nak kurangkan frekuensi pengambilan ganja pula. Ia dikurangkan dengan mengurangkan komposisi ganja dalam setiap bancuhan (ganja biasanya dilayan dengan tembakau). Kalau mula isap dulu aku bancuh 50% ganja dengan 50% tembakau, by 3 minggu jer, komposisi dah aku kurangkan kepada 10% ganja dan 90% tembakau. Di akhir-akhir, aku bancuh 100% tembakau pun dia kata dia weng. Nampak sangat masalah dengan dadah ni ialah saiko jer lebih. Disamping komposisi, frekuensi pengambilan juga dikurangkan. Dari beberapa kali sehari kepada sehari sekali. Daripada menganggap weng itu keperluan untuk memulakan hari, kepada menganggap weng itu sebagai reward di hujung hari. Lama-lama beberapa kali seminggu. Lama-lama ada takper, takde pun takper. Tapi kita kena sentiasa menyibukkan dia dengan step #4. Step ini berguna kepada mereka yang dok isap ganja dari kecik dan mencari cara nak berenti sebelum terlambat. Sebelum kau sendiri menyanyikan lagu Hanyut cam Faizal Tahir dalam AJL25 haritu.

6) Yang paling penting ialah membantu dia dalam menyibukkan dirinya dengan sesuatu. Bantu dia mencari erti dalam kehidupannya. Bantu dia menghargai benda-benda yang dia ambik sambil lewa dalam hidupnya macam kesenangan hidup, mak bapak, atau kengkawan yang menyokongnya. Disamping itu kita betulkan tanggapannya terhadap kehidupan yang selama ini dia anggap begitu cibai padanya.

Cara ini telah berjaya menyelamatkan kawan aku tu dari cengkaman ice. Dia juga dah berjaya berenti dari isap ganja ataupun rokok sekalipun. Dan kami telah mengulang guna step ini terhadap kengkawan kami yang lain yang nak berenti jugak. Dan Alhamdulillah, semuanya berjaya. Ada jugak yang kembali mengais dan orang camtu dah memang takbley nak buat apa-apa.
 

Dunia akhir zaman semakin stressful. Dapatlak dengan bahana globalisasi, ekonomi dan sensasifikasi media terhadap gaya hidup mereka yang berpendapatan tinggi. Matawang semakin kurang nilainya dengan setiap peningkatan harga bahan api. Dan pemimpin semakin mementingkan kemajuan materialistik dan keindahan potfolio mereka daripada memikirkan kesan dasar yang mereka laksanakan terhadap sosial dan kepupusan moral dalam masyarakat. Semua orang mementingkan periuk nasi sendiri sehingga sanggup menerbalikkan periuk nasi orang lain yang mereka rasakan boleh menggugat jumlah nasik dalam periuk mereka. Akibatnya, generasi pelapis semakin keliru dengan kepentingan integriti dan nilai murni sehinggakan mereka hanya melihat manusia dari sudut nilai kapital saja.

Dewasa ini, banyak serbuan dan tangkapan dilakukan ke atas penagih dadah. Semua jenis dadah dianggap salah. Ini menyebabkan mereka yang berpikiran singkat mencuba ice pulak. Sebab weng ice tahan lebih lama. Isap sekali, tahan sampai 3 hari. Kerana nak melayan ganja tidaklah sesenang melayan air daun ketum atau Eramin 5. Dahlah susah payah nak isap ganja, baru jumpa roadblock jer, dah potong. Akibat dari aktiviti agresif polis dan AADK ni pulak telah menyebabkan industri dadah negara beralih dari ganja kepada ice kepada daun ketum kepada Eramin 5. Ramai tokan dan runner pulak dah cuci tangan dari dadah dan beralih kepada arak. Lagi murah dan hukuman cuma denda.


Aku rasa kerajaan kena ambil pendekatan baru dalam menangani masalah dadah di negara ini. Masalah penyalahgunaan dadah semakin berleluasa di kalangan masyarakat Malaysia dan paling membimbangkan ialah kadar jenayah yang bermotifkan dadah juga semakin meningkat. Apa yang memotivasikan aku untuk menyentuh hal ini ialah kerana pemerhatianku terhadap generasi di bawahku. Kalau dulu adik-adik sekadar isap ganja, sekarang diorang dah rasa macam-macam. Kalau dulu dia dalam perjalanan nak ambik degree, sekarang ni aku pun dah tak pasti dia ni waras atau tidak lagi. Jangan salah sangka. Aku anti dadah. Tapi aku tak sanggup membiarkan kengkawan dan generasi negara ini dari terus binasa dek kenaifan penguatkuasa dalam menangani masalah ini. Dan pengongsian ini aku harap agar ia menjadi iktibar dan memberi idea baru kepada kerajaan dalam menangani masalah yang semakin faktab ini.

Aku sanggup nak jadi fasi kalau kerajaan nak eksperimen dengan kaedah ini. Tapi sebelum tu, aku cakap fee aku mahal. Satu kepala aku caj 3 ribu sebab hutang aku pun banyak dan nak bayar balik kontrak kalau aku nak bla dari kompeni ni. InsyaAllah, aku akan bimbing mereka sampai selesai.

Yang mana tak selesai, kita kasi stok yang mencukupi dan hantar mereka ke Palestin. Selepas 40 hari kita check mereka balik. Mesti diorang dah berubah dari ketagih dadah kepada ketagih nasik pulak.

76 comments:

± said...

some people just need to depend on all these shits to keep 'em going..

Irwan said...

if you wanna depend on drugs, (ehhem) please pick the herbs.

Do not do meth or any of the synthethized drugs. They are halucigenic.

Irwan said...

by the way, going? going where?

to kubur? hehehe

Anonymous said...

dadah jenis apa yg menyebabkan tak mengantuk,cakap tak henti,sambil makan mata bole tertutup(mcm tido),cakap merapu,tetiba jad rajin padahal selalunya malas?
ada tak dadah jenis pil yg boleh dapat di farmasi2 biasa?
dadah jenis apa yang bole hilang waras sampai nak pukul mak aku ngan besi?
terima kasih

Anonymous said...

bro ice baby ni dadah jenis apa? http://codenullblade.blogspot.com/

Anonymous said...

Ko bodo

Anonymous said...

Arrr aku baru leps on.... Perrr naik kick.... Nk rasa ice. makan susah aku pejal je kalau nk on batu mkan banyak2 lepas tu ko push sampai putus urat ke... Makan jgn kurang ...batu ni cept bagi slim...

Anonymous said...

Bodo macam konek. Isap batu buang Masa dan duit. Aja... Jgn jadi generasi bangagng dan tuli. Harap maklum.

Anonymous said...

Bodo macam konek. Isap batu buang Masa dan duit. Aja... Jgn jadi generasi bangagng dan tuli. Harap maklum.

Anonymous said...

Penulis ni mmg gampang dan Cuba menghalaLkan ganja. Kau mmg pukimak bapa kau tak hajar ke ganja tu salah. Setakat balachi kepada tokan ganja, aku fuckkan kau hidup hidup. Ble bla la kepada mat ganja/konek yg barua kpd anak haram mcm si Penulis kita yg bodoh ni.

Anonymous said...

Ha lepas Isap ice pastu Isap lgi ganja dah habis semua hisap konek pula... ha ha ha. budak mentah baru nak naik.

Anonymous said...

Hoi mat ganja... berani kau hajar hitik berenang... sekali aku tampar kau dgn tapak kaki aku baru kau dan nenek kau nak belajar bertaubat.

Anonymous said...

Peergh dah on ice, Isap ganja sedapur dua, bilas pula ngan susu kambing/susu unta dan telan l.s.d sebutir dua Jgn lupa sedut ketamin masuk ikut idung sebaris dua... barulah manteep.

Anonymous said...

Kalau xda batu tu hmmm nak minum arak lh ... Ramei2 xda lh pikir batu tu .. Kalau dh mabok.. Pikir nk tidur je..

Anonymous said...

Insap ganja .. Pun i pernh tapi mcm org gila ... Siok sediri.. I stop insao ganja .. Batu lh nk fan skrg ni... Sampai polis pun jual jadi runner. Nk pergi miri sarawak je...

Anonymous said...

Aku gn kakak aku kaki ice.life sosial abis.masa form 5.dah merokok dn hisap ganja.Mak babak aku da xamek peduli dgn kedegilan aku.Kat rumah aku selamba layan ice.xmain sorok2.mcm awek2 kat luar.tu.

Anonymous said...

sementara masih sempat , berhentilah, teruk betul kesannya, kawan aku berubah habis sebab benda ni, bagi yang tak pernah hisap, lebih baik jangan cuba-cuba, duit macam air, masa jalan dengan sia-sia, orang sekeliling kita semua kita abaikan, bila stim dah habis, mulalah nak rasa menyesal.. janganlah..

Unknown said...

Macam mana nak hilangkan stim ganja bro ? Pls jawab bro

Unknown said...

Salam seperjuangan ... Perkara apa jua di muka bumi jika manusia tersebut lakukan dgn cara yg berlebihan Overdose akan mendatangkn kesan Negative (-), berbanding positif (+),...
Pasal tue ,kaki dadah ne ada yg gelar "Doktor sendiri! .... So,jika rasa ada masalah berkaitan kesihatan ..pls refer Doktor/Farmasi ... Vitamins Herba amat di alu2kn.... "Apa pown tnya iman dn adjust hati masing2 ....

Anonymous said...

Ak xrsa penulis ni nak sruh halalkan ganja..tpi dia ckp mmg btol..AADK sendiri pon kalau guide budak2 ambik ice diorang akn bgi ganja dlu sebagai ganti..lpas tu start kurangkan dos..last sekali bgi rokok n then bru boleh berhenti..kaedah bgi ganja sebagai ganti ice ni sbb it more better..sbb ganja dlm bahasa mudahnya adalah herba dri tumbuh tumbuhan..n ice dan dadah yg lain adalah dri bahan kimia..n kalau diikutkan dlm perubatan sendiri pon ganja adalah ubat..utk tekanan..n mcm2 jenis penyakit..cuma kalau kau ambik kat hospital dia xde lah dlm bentuk mcm daun kna lenyek..tpi bentuk kapsul n pil..nama pon lain..tpi kna ingat semuanya adalah dlm dos yg btol..bkn lebih mcm org hisap skrg..jgn bercakap kalau xde knowledge..

Anonymous said...

Aku stuju tu. org yg dok kondem penulis ni mmgla tak pernah hisap ice atau ganja. kalau hisap xdanya nk kondem sembrono mcm ni. igt nk berenti hisap ice tu senang ke. berenti isap rokok pn payah. taula diri tu suci murni.warak dan alim ulamak. silap2 rokok pn xpernah hisap. penulis bgtau cara yg betul nk rawat kronik mcm penagih tegar ice ni. kat AADK pn sama jg. takdanya disuruh berenti trus. dibg jgk pil kuda atau ice dlm dos kecil secara berkala.lama2 br blh berenti.bukannya penulis suruh ramai2 pakat hisap ganja.bab menyindir mmg seronokla org2 suci murni ni hahaha. syukurla diri tu xterjebak.jgn dok menghina org sgt. karang tuhan uji kat adik beradik ke,sedara mara ke sepupu sepapat ke baru tau

Unknown said...

Lain kali jadi orang otak tu kasi jalan sikit. Jangan malas sangat nak berfikir. Penulis ni bagi ganja bukan sampai budak tu mampus! Lain kali takpayah nak acah suci sangat la wehh! Acah fuck ganja pulak. Penulis ni bagi ganja bersebab! Dia nak tolong orang balik ke jalan yang betul. Lastly budak tu berenti dah kan? So apa masalahnya??

Unknown said...

Nasib ko ckp ko x isap.. tp ko punya ayat kreatif da mcm yg hisap... hahaha

Unknown said...

Nasib ko ckp ko x isap.. tp ko punya ayat kreatif da mcm yg hisap... hahaha

Unknown said...

Releks la geng..skunk ni spe ade no tokan..hahaha.. lau nk cautut ice tu biarla ade motif.mcm kwn aku,1hari waktu die berkerja lebih 12jam,so lau die xcautut,pretasi keje die down.so so die hnye cautut ble diperlukan utk bt 2 or 3 keje..now skunk die bisnes man yg paling berjaya..n da xpyh bt 2-3 keje dah..da ade staff sndri..so skunk die da xperlukan ice..berhenti trus..isap tetek bini je lani..tp lau stakat hari2 cautut sbb hobi..tu tandanya ko da jd hamba dadah,taik dadah! Semua baik jht terletak pd niat d hati kte..lau ko amek dadah utk tujuan yg betol lg better dr cautut hari2 tp ape bende pun tarak..last2 mkn diri.. sekian dr ku.. chow..

Unknown said...

Releks la geng..skunk ni spe ade no tokan..hahaha.. lau nk cautut ice tu biarla ade motif.mcm kwn aku,1hari waktu die berkerja lebih 12jam,so lau die xcautut,pretasi keje die down.so so die hnye cautut ble diperlukan utk bt 2 or 3 keje..now skunk die bisnes man yg paling berjaya..n da xpyh bt 2-3 keje dah..da ade staff sndri..so skunk die da xperlukan ice..berhenti trus..isap tetek bini je lani..tp lau stakat hari2 cautut sbb hobi..tu tandanya ko da jd hamba dadah,taik dadah! Semua baik jht terletak pd niat d hati kte..lau ko amek dadah utk tujuan yg betol lg better dr cautut hari2 tp ape bende pun tarak..last2 mkn diri.. sekian dr ku.. chow..

Unknown said...

BRO KAMARUDDIN pnya komen paling wini.... PM NO TOKAN JAP

Anonymous said...

Jauhi dadah ganja Batu syabu bila anda Dah hayal anda Tak Fikir Ada satu kes Abang dengan Adik kandung Layan ganja dan ais boleh buat Seks Sama Ini lah akibat pengaruh dadah Jangan Pernah mencuba lepas Abang Tak Ada duit Dia bagi pepek Adik Dia Kat Tokan untuk dapat barang sial betul Babi

Anonymous said...

sapa nak no tokan tadi?

Aida Azura Azemi said...

Hi, i share bendalah ni kat Facebook yea. Thanks in advance!

Unknown said...

Nak hilangka gian ganja ..gian ice or mana2 jenis dadah mudah je...first sekali hilangkan nyawa ko dulu....simple je klau hidup pun menyusuhkan org tak guna gak...

Anonymous said...

Meh no tokan. Hehe

Anonymous said...

Patut Malaysia Ada Kan hukuman tembak MATI Kat Tokan Tokan kepala kepala pengedar Dia orang Yang sial dapat duit banyak dapat Puki Anak Dara penagih Ini Yang Jadi mangsa Kena tangkap Tokan Tokan Tak mengaku

Unknown said...

Blh x ko tlg bimbing laki aku? Smpi die lps dr bnde tu.. Aku taw die amk bnde tu.. Die mmg sme cm ko ckp.. Dgr bbkn.. Prasangka mlampau.. Yg pntg die pling tkt dgn polis.. Alasan tkt sangkut air kncing.. Polis blh khianat ktanya.. Dlm bilik ade bks n straw utk die isap bnde tu.. Knon ckp kwn die pnya..mtk 30rggt utk mkn ktanya.. Paling tkt klo org sbut psl dadah.. Tkt polis tgkp ktanya.. N pmarah sgt.. Klo kutuk org amk dadah die mrh or ngs.. Sb aku xfhm org amk dadah die ckp.. Die ckp jgn hina.. Sb kte xdduk tmpt die.. Xtaw sb pe org amk.. Aku mmg pling xthn bla tgh sdp ats katil.. Die stop tnya dgr x? Ade org ckp psl kte.. Ade org intai.. Ade byg2.. Stress k stress!

Anonymous said...

Post paling brilliant yg aku jumpa setelah berhari2 berkawan dengan Mr. Google....

Thanks....

Anonymous said...

nobody is perfect.
where is perfect?
who is perfect?
sape ad kaca..pinjam jap...popeye aku pecah la....hahaha

Unknown said...

Good job! 😉

Anonymous said...

Macam mana plak nak hilangkan ketagihan ganja? Teruk dah ni jadi nya.

Maslizan said...

ada nombor tokan ke? meh sini..hahaha

Anonymous said...

Laki aku pun sama isap batu. Dy igt aku bodoh. Tp still bodokan aku. Isap kat umah siap kunci pintu. Xdapat cas kat umah kua malam.balik.pagi pegi cas kat umah membe. Lighter aladdin lg. Semua tu buat aku lg bengang n curiga. Sbb dy igt aku bodoh kot.

Anonymous said...

Aku lg suka laki aku isap ganja dr isap ice. Ice lah punca sgala2nya. Rumahtga pun bole jahanam sbb ice. Bila.aku dibodokan mcmni kdg2 aku rasa aku plak.nak.sedut ice bia dy tau erti penyesalan

tOy said...

Nak stop segala mak nenek dadah, guna ketum je.. sapa kata minum ketum high? Memang pembohong la.. ketum tu stimulant. Kalau overdose takdenye nak high cam ganja.

ketum stimulant/peransang menyebabkan rasa mild euphoria. Euphoria dia naik tak de la shoot up straight macam batu.

Kalau batu, 3 kali surrrr ja dah rembes 2 atau 3 ribu dopamine, ketum ni dalam 120 dopamine ja.. pastu dia naik pelan2 bleh la sampai 500 ke 600. Euphoria dia mild & steady.

Penipu la kalau kata ketum boleh sebabkan paranoia. Selalunya aku tgk yg paranoid ni, bukan sebab depa boh ketum.. tapi jenis campur macam2 dlm air ketum tu (benadryl, cocacola). Pastu, dok sulam ganja la, K la, heroin la..

Ketum paling berguna bila dah nak sampai rasa moyon batu. Rasa down, sakit leher, sendi. Time tu memang baran mcm anak haram. Nak slow down, boh ketum segelas.

Kalau betui2 nak berenti isap batu pun boleh dengan ketum ni. Kebergantungan terhadap ketum ni, bukan berterusan. Pelan2 adjust kepekatan mol/volume.

InsyaAllah..

Mohamad Nizam said...

pepatah hanya jauhari yang mengenal manikam telah dihancurkan ..haha

Anonymous said...

Adik..teruskan membantu. Makcik pun tak tau nak buat mcmana dgn anak Makcik ni. Rasanya bnyk IBU ayah diluar sana mnghadapi masalah yg samada..kalau ada anak2 yg terjebak menghisap. Kesian..tapi tak tau nak tlg mcmana. Duit kerja habis utk bends haram tu. Adik pls pm Makcik. Makcik betul2 perlukan bantuan. Rosak generasi skrang dgn dadah..Jena buat sesuatu!

Unknown said...

Aku nk pesan sikit je weh, say no to batu. Aku smpai lani dok hisap, even dah kurang jumlah pengambilan tapi still x boleh 100% clean, kadang time2 mental koyak mmng aku kena ganja gak, sbb batu ni baran. Masa kena sedap je layan. Bila dah habis kesan, haaa berangin x tentu pasal, thats why kadang aku sedut ganja, rasa tringin batu je pau weed mmber. Aku x heavy weed. Tapi bg aku weed is better then ice. And clean from drug is better then do drug. Please anak bangsa please, jangn biar diri kita hanyut rosak dengan dadah wehhhh, melayu majoriti layu dengn dadah weh. Hope kita boleh sama2 stop from doing that shit and together kita menuju ke jalan Allah....

K.M.M Foto said...

Sembahyang insyaallah hilang la segala mnda yg nk merosakan jiwa dan minda kita...

LINK said...

nak tanya..suami kite dh amik ais dekat 4 tahun..die amik time keje..mmg x pnh nmpak die amik benda tu..die akn dok bilik x cmpur anak bini..1 hari tu die delusi ngan halusinasi yg terum..die kate bos die hantar org tok ikot die pg kje..laki kite driver lory..start dr situ kite bising2 n x bg die amik..dekat sebulan gak die stop tapi tulh delusi die ngan halusinasi tu tetap ad..jalan terakhir saya bawak die ke hospital mental tok rawatan..lpas sye call aadk mintak pendapat..x smpai hati tgk keadaan die..bile die x kne ni keadaan die berubah 360 darjah..lebih penyayang,cme asal pegang stering lori/kereta die beremosi..doa2kn suami saya sembuh semula ye..proses sekarang mmg amat2 menguji kesabaran saya..

Azmeil said...

Ais boleh bhenti la... asalkan kita ingin brubah... tahan mse 1mggu je ok la..

Unknown said...

Done

Unknown said...

Tengok dgn gaya n cara pmbawakan ..kalau nak kan layanan slow kita akan boleh mengawal dia..kalo nak kan layanan yg hardcore dan luar biasa dia pulak yg akan kawal kita..pape pun kawal la ia sbelum ia mengawal kita ..sekian

Unknown said...

Laporkan je pd aadk jika org yg trdekat mengambil drug spt ganja, syabu,heroin dll.. Aadk bukan menghukum, tp merawat para penagih agar kembali kepada kehidupan yg normal.. Yg pasti jika salah guna dadah membawa padah.

Anonymous said...

Pergh.. terbaik bro ..tapi slain ganja ketum pun boleh menghilangkan rasa ketagihan ice . . saya lalui benda2 ni sekarang .. idea bro memang bernas.. cuma saya tukarkan ganja ke ketum disebabkan ganja susah nak dapat .

Anonymous said...

Layan batu sambil baca blog ni.. layan jugak ahh.. so far aku ok ngn batu tak ketagih. Cuma klu nk kmas rumah yg hardcore bru aku layan..mind setting yg pnting

Anonymous said...

Haha

Unknown said...

0197373009

Jier said...

Nak buang Ice kau pergi bantai hisap Ganja pulak, aoe kw bodoh pendapat kau admin. Jadi masalah dadah tak akan selesai kalau cara kau ni. Kalau nak buang ketagihan elok buang semua ape jwnis dadah bukan ganti produk baru. Habis laku la ganja nanti dengan cara kau. Bodoh macam prewel mati admin ni.

Unknown said...

Ada hidup ag ke

Unknown said...

Pm no dia

Anonymous said...

Kau ni menulis lain macam kreatif. tak ganja , ketum. tp kau tak suka ketum. mesti kau ambik ganja masa menulis kan. hahahaha.gerak luuuuu..

Anonymous said...

Dadah mcm mana pun masih kira dadah.
Kalau salah guna, bole mendatangkan perkara yg tidak diingini berlaku ke atas kesihatan diri secara mental or physical.
Pada yg hisap 420 ni dah legalized dkt 32 negara je ye, Malaysia masih belum bersedia dari segi kerajaan.
Salah satu faktor mungkin kerana risau bagaimana rakyat secara individu akan terima perubahan ini.Faedah yg kerajaan dapat tak fikir pulak ye, bole tambah agriculture negara kita, sediakan peluang pekerjaan, bole dijadikan sebagai ubat dan medical usage.
Bagi peminat ice dan juga yg lain tu, I think it's time to wake up.
Bagi la lagi 100 tahun pun x semestinya akan ade idea nk legalize ice, ecstacy, 5, K, L.S.D

Bang X 3.0

Molly said...

Sapa ada nunmber tokan

Molly said...

Mana no dia

Molly said...

Aku nak beli
Sapa ada contact

Pose said...

Sbb tu lah dadah tu berbahaya.pengguna xboleh di tegur,xterima nasihat,diri dia rasa semu betul.. Sbb otak dah lembab, biul.. Dr kesan dia.. Wahai sahabat2 yg masih mengguna ice tu.. Adakah ada rasa selesa dgn kehidupan dlm bidang dadah ni? Bebas kah kmu dgn org sekeliling😔kesan nya smpai anak cucu2 kita rosak masa depan.. Pada tokan2 tahniah anda telah merosakkan bangsa anak2 depan kita.. Fikiran lah..

rokstar said...

kira power jugak la penulis blog orang yang menghisap benda celaka macam ni haha kalo betullah..aku duk cari kaitan lighter aladdin dgn dadah, jumpa pulak blog ni, apa lagi masuk komen ah.haha. banyak benda halal atas dunia boleh makan, benda kimia jugak yang diambilnya..astaghfirullah..

Ucok said...

Bagi no watshap

Ucok said...

Mintak no watshap aq nak beli

Ucok said...

Aq nak beli agak banyak kalau ade

Anonymous said...

Need help to stop using it any contact number

Unknown said...

nak tanya..kalau suami isap ice..urine sangkut x dekat isteri bile bersetubuh?

Naim pkb said...

Hidup ni paling syok,kata kat org,naik basikal turun Bukit,xkna byr PON 😣btul bro,kna kat adik beradik depa bru tau

paragas05 said...

X sangkut la..cuma awk dpt sedap la...betul ke hisap batu kuat seks

paragas05 said...

X sangkut la...mesti kuat main kn

Naim pkb said...

Btul Kew,ok sy try Ngan ketum

Naim pkb said...

Hihi out

Anonymous said...

Jom