Thursday, March 17, 2011

Hantu kain Sarung 2





Itu tidak mematahkan semangat wartawan berdua kita ini dari menjejaki lagi dua mangsa yang telah melihat hantu tersebut. Asan, seorang pemuda berusia dalam lingkungan 30-an, memberitahu bahawa hantu itu dikatakan berketinggian 6 hingga 7 kaki ketika berdiri dan 2 kaki semasa menyangkung menangkap ikan. Kain sarung yang menyelubungi hantu itu tak tetap warnanya. Abu nampak merah. Atan nampak biru. Yang lagi dua orang lagi tak tau. Asan tak pernah nampak hantu tu. Dia ni sepupu Amir. Tapi Asan budget warnanya ialah mengikut modd si pelihat. Jika orang yang melihat sedang marah, kain nampak warna merah. Kalau orang yang melihat tengah cool, dia akan nampak warna biru. Lebih kurang camtulah teori kain sarung dari Asan.

Amir yang ditemui terlalu lemah untuk ditemuramah. Dia cuma mengatakan bahawa itulah pemandangan yang paling ngeri yang pernah menjamah matanya. Beliau mendakwa bahawa beliau terlihat akan kelibat hantu itu di mana saja sejak kejadian itu. Paling menyeksakan ialah Amir terbayang kejadian pada hari itu setipa kali dia melelapkan matanya. Itu membuatkan Amir diserang imsomia dan dok mengekalkan kesedarannya dengan main game dan layan tweeter. Dua kali Amir diberikan ubat tidur tapi dia dilaporkan meracau-racau di dalam tidurnya itu. Bapak Amir sendiri dah semakin fedap dengan penyakit yang menyerang anak jantan sorangnya itu. Bukannya beliau tak tahan dugaan. Cuma harapan yang disandarkan kepada Amir amatlah tinggi, memandangkan beliau yang semakin tua. Uhuk-Uhuk-Uhuk.

Seorang lagi mangsa telah pulang ke rahmatullah sebelum sempat wartawan kita menemuramah beliau. Beliau dikatakan menghadapi penyakit lemah jantung dan berada dalam keadaan kritikal sejak dari hari kejadian. Setelah bergelut dengan maut selama beberapa lama, akhirnya Aidid kembali menemui tuhan pada pagi ini. Semoga Allah mencucuri rahmat Nya ke atas beliau. Al-Fatihah.


Pencarian hantu kain sarung hampir menemui jalan buntu. Wartawan kita sedang melepak dalam sebuah bilik sewa di kampung tersebut sambil merangka apakah langkah seterusnya. Dah nak masuk hari kedua, mereka asyik dilegar-legarkan dengan cerita mitos, saksi, dan spekulasi. Pelbagai diskripsi dan teori telah dikumpulkan dari orang kampung namun apabila diajak untuk skodeng hantu tersebut in action, takde seorang pun orang kampung yang berani. Mereka kata wartawan ni akan bla dari kampung sementara mereka pula tinggal di sana. Mereka takut mereka dan keluarga mereka diganggu oleh hantu tersebut jika hantu itu tahu mereka telah bersekongkol dengan para wartawan untuk mengeksploitasi kewujudannya. Dalam kebingungan dan keheningan malam, bilik wartawan kita ini, tibatiba dipenuhi dengan bau busuk.

Bau busuk itu bagaikan udara panas yang berbeza habanya dari udara malam sejuk yang biasa. Baunya yang tengit, tepat kena ke saraf dalam hidung, menghantar imej yang busuk dan kotor ke dalam kotak minda para wartawan. Mereka kenal akan bau itu. Tapi kelikatan bau busuknya kali ini amatlah luar biasa. Barulah mereka perasan, dalam keterujaan menyiasat perihal hantu kain sarung ini, mereka dah hampir dua hari tak terberak. Tu pasalla kentut bau haerrk. Tapi biasanya, bau kentut-kentut susulan akan lebih mesra berbanding yang pertama. Wartawan A meneran dan mengeluarkan bahagiannya. Diikuti oleh wartawan B. Kepekatannya tetap sama. Ini membuktikan bahawa mereka berdua di tahap serius. Dan aktiviti meneran-neran tadi rasanya, telah secara tak sengaja mengalihkan peluru-peluru torpedo ke dalam posisi sedia.

Wartawan B pergi dulu sebab dia yang paling tersiksa nampaknya. Setelah bertukar jersi, wartawan B menuju ke tandas. Barulah dia perasan yang tandas kat rumah sewa itu adalah tandas siram. Kena bawak air dalam baldi dari kolam air sebelah. Kolam pulak takde air. Diorang tak sempat nak isik sebaik sampai pagi semalam. Sibuk dengan menjejak cerita tentang hantu kain sarung. Paip takde air. Aishh..camaner, ni? Wartawan B pergi ke bilik mendapatkan pendapat wartawan A.

bersambung lagi. Ikuti klimaks nya esok!

4 comments:

Miss P said...

pic no. 2 tu hantu ke alien?
aku suka la tgk pic tu!

Unknown said...

gmabar tu sempena cerita SuperNatural season 6...hehehe

cEro said...

terbaik woo...

Unknown said...

thanks, cero