Tuesday, March 1, 2011

Mangsa Dakwah yang skizo 1





Aku bukan tuhan, jadi aku tak suka menghukum. Aku tak suka hantar sapa-sapa pergi neraka atau syurga. Tapi aku lagi tak suka bila orang merendah-rendahkan aku. Macamlah aku ni kapir. Macamlah aku ni jahat gila.

Aku tau aku tak betul. Tapi kalau ye pun aku salah, tak boleh ke korang tegur aku elok-elok? Mana pergi hikmah dan kebijaksanaan? Mana pergi toleransi dan ketinggian akhlak? Camana aku nak belajar jadi orang Islam kalau caci maki dan tuduhan tak rasmi yang menjadi alat dalam pengajaranku?

Aku akui kelemahan diriku. Aku masih terbelenggu dalam nafsu. Dan orang yang macam aku ni takbley dipersalahkan jika aku melenting tatkala kau datang menghambur padaku. Aku takbley dipersalahkan jika aku terikut-ikut dek nafsuku. Bukankah kau yang didatangkan untukku?

Aku takmahu jadi tuhan, jadi aku takmahu menghukummu. Apa yang boleh aku putuskan, ialah keadaan diriku sendiri. Kau mungkin betul. Aku mungkin salah. Namun antara kita berdua, bukan kita yang menentukan. Dia Yang Maha Kuasa. Dan aku biarkan Dia yang menentukan.

2 comments:

Dark Half said...

ada orang cakap, dia bukan tuhan, x suka menghukum tapi melabelkan orang lain dgn berbagai2 gelaran. itu jugak satu cara menghukum dgn undang2 sendiri. cakap belit2 bukan cam kel*** tapi cam pukimak

Irwan said...

Dark, jangan cakap kel***...say Interlok as in: kau jangan cakap cam interlok...hehehhe