Friday, August 26, 2011

Thanks, JarofHates!

Petang tadi, gua terjumpa member lama masa tengah melangok memikirkan apa nak makan masa berbuka di Jalan Masjid India. Beliau bukak gerai jual topi dan tshirt.

Dah gemuk dah dia sekarang. Masa kat U dulu, mamat ni punyalah cengkung, kitorang panggil dia 'ganja'.

Tapi gua bukan nak citer pasal dia. Gua nak citer pasal baseball cap yang beliau hadiahkan pada gua.

Pada gua, baseball cap adalah topi paling best. Gua tak suka topi yang ada gigi gigi tu sebab bertanda kat dahi, dowh! Pakai topi ni ada banyak kegunaan. Pada gua, selain memudahkan hidup takyah nak pikir nak sikat rambut ke apa, pakai topi juga memberi perasaan kekomfidenan pada gua. Macam pakai kopiah, bila pakai ballcap ni, terasa macam kepala kena grip jer. Gua lebih tenang bila kepala gua ada rasa macam ni.

Pada gua, pakai ballcap ni bantu gua nak cover mata. Bila ada amoi seksi ke apa, gua cuma cover je muka dengan muncung topi tu. Atau bersembunyi dalam topi bila gua rasa macam gua diperhatikan dari jauh.

Tapi harus diingat! Kalau kepala atau rambut tu stok hapak dan cepat berkulat, eloklah dijaga ventilasi dan tahap kelembapan serta kekepaman bahagian dalam topi tu tadi. Kalau tak kang, alamat bau longkanglah topi tu nanti.

Nak senang, pakai je kain cover macam 50cent selalu buat tu. Rappers pakai kain pembalut kepala atau anak tudung ni, bukan saja saja. Diorang taknak peluh, rambut atau daki melekat kat cap tu. Maklumlah, barang pinjam.

Anyway, seingat gua, evolusi topi dari bentuk berlubang lubang dan berklip ala 80an kepada ballcap dimulakan oleh budak budak 'hardcore' NY dalam gerakan punk underground.

Kolaborasi baik antara unsur hiphop kedalam lifestyle punk hardcore era 90an memasyhurkan lagi penggunaan ballcap. Naiknya band band yang mengadaptasi gaya bertopi seperti KORN, incubus, deftones, Linkin Park dan Limp Bizkit serta gaya hidup skaters dan BMX, mempopularkan lagi baseball cap. Sampai tahap budak budak hardcore WAJIB ada ballcap.

Gua pun dulu siap ada 3-4 bijik cap ni. Ada untuk outing, ada untuk gig. Ada yang smart yang sayang lebey sikit. Macam orang kumpul kasut jugak. Tapi gua dah lama tinggal topi topi sumer ni sejak berkerjaya dan tablik. Hehe

Jadi, bila member lama tetiba plak menghadiahkan sebijik cap pada gua, siap bukak citerciter lama zaman kepala budakbudak dulu, gua takbley menolak.

Gua ambik ballcap saiz 7 3suku, agak kulup disitu, dengan gambar hantu pac man. Kat belakang ada tulis pacman. Bagus juga workmanship dia. Gua tacing gak dengan pemberian ni. Thanks JarofHate!

"T shirt selai, boley?"

No comments: