Tuesday, May 22, 2012

Dji Sam Soe Premium

Petang tu gua ingat nak rilek. Tapi hati risau sebab ada keja tak siap lagi. Tapi takde mood nak buat. Kepala buntu bengap semacam. Badan rasa cam lesu-lesu, jer. Gua kontek kawan gua; Abu.


Dalam masa beberapa minit Abu pun sampai. Abu kalau dengar ada port clear jer, dia memang sampai. Taktaula gua apa kejanya si Abu. Beliau melarang orang bertanya tentang itu. Yang penting, bila call, Abu sampai. Abi sampai dah hujung petang. Dah nak dekat senja. Mak bapak gua memang takde seminggu ni. Gua pulak MC arini. Kepala kalau tak berisi, memang tak cun.


Sesampai jer Abu kat umah gua, kitorang dengan tak covernya, terus lepak kat table kat luar kat porch. Abu duduk menyandar, gua dengan muka tak sabar.


''Ada, ke?'' tanyaku pada Abu yang sedang mengontrol pernafasan.

''Ofkos la ada..ni Abu, laaa. Tokan besar. Hahaha'' jawab Abu sambil menampar-namppar dadanya macam kingkong. Agak riak Abu disitu, tapi itulah Abu. Seorang kawanku. Abu menyeluk salah satu poket di pouchnya.


''Ishh, mana pullak benda ni'' kata Abu sambill menyeluk-nyeluk poket pouch di pinggangnya. Macam-macam bunyi yang kedengaran. Macam ada bunyi sudu garpu, kotak mancis, kotak rokok. Bunyi macam lipstik berlaga dengan bekas compact powder pun ada.


''Haa. Biasa gua bawak barang biasa. Harini special. Sebab lu MC harini, gua kasi barang premium punya'' kata Abu sambil memegang sesuatu sambil tangan yang satu lagi cover apa bendanya tu. Macam nak buat majik jer gua tengok Abu. Abu masih lagi tercegat menunggu tekaan atau kata-kata macam 'wow!' atau 'wah!' terkeluar dari mulut gua dek perbuatannya. Gua diam buat dono jer. Abu buat muka fedap dengan mata setengah.


''Memperkenalkan: Dji Sam Soe (234) Premium! Hahaha'' kata Abu sambil menghulurkan sekotak rokok berwarna hitam. Cool jugak packaging dia. Kotak hitam tu macam ada tekstur. Heran jugak gua dok layan-layan gosok kotak rokok tu.


''Camner nak membukaknya ni, Bu?'' tanyaku yang by this time sedang membalik-balikkan kotak hitam itu mencari punat mulanya. Abu merampas 234 Premium itu dari tanganku.


Dia koyakkan plastiknya. Kemudian seal kertas hologram tu pulak disiat cermat. Abu kemudian seolah mematahduakan kotak itu. Pergh! Design kotak ni memang unik.


Kotak hitam itu sekarang dah jadi dua dan Abu tegakkan ala-ala display. Kat tengah ada lubang kecil dan kelihatan batang-batang kretek Dji sam Soe lagenda berwarna keemasan tersusun rapi di dalamnya. Gua tak sabar lantas mengghulur jari nak memfinger lubang kecil itu. Abu mengetuk tangan gua.


Abu menegakkan kotak dan menarik keluar sebatang. Kelihatan rokok dibalut dengan pembalut kertas berwarna keemasan dengan chop 234 bersepah di atasnya. Abu menarik picu pembalut dan salah satu tip pembalut pun terkoyak, menampakkan body kretek pujaan lebih 5juta rakyat Indonesia. Putih, dengan ring kuning berlabel '234 Dji Sam Soe', takde filter.


Abu mengeluarkan kretek itu dan menghidunya macam pencinta cigar mencium curut. Siap lelaplelap mata Abu nak menekankan betapa nikmatnya bau Dji Sam Soe Premium baru keluar dari kotak. Gua congkil kotak dan ambik sebatang dan mengulang perbuatan Abu tentang bagaimana selayaknya memperlakukan DSS yg baru. Bila gua pun dah ada sebatang 234 di jemari gua, tibalah masa untuk menyalakannya.


Gua mengoffer nak nyalakan Abu punya dulu. Abu akur lantas fokus pada memastikan bara di puntung kreteknya, menyala dengan padu. Berkemahiran tinggi lagaknya Abu dalam menyalakan rokok kretek ni. Bila dah nyala, Abu offer yang tu kat gua, gua sedut dua pam. Peh!


...macam biasa, jer rasanya. Packaging jer lebih. Kekekeke


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments: