Sunday, December 2, 2012

Hantu Di KYPM Kuantan, Pahang 2


Malam tu, kali terakhir gua check jam ialah pukul 1030malam. Tah kenapa malam tu gua mengantuk gila babi. Gua pikir, besok pun Isnin, kerja pun dah setel, takde salah kalau gua membuta awal. Gua pun ke bilik air untuk cuci muka dan gosok gigi macam budak-budak kolej yang skema.

Sebaik gua sampai ke bilik dari bilik air, gua baru nak masuk bilik. Masa gua tengah berdiri depan pintu bilik sebab tengah juggling baldi kecik berisi toiletris antara tangan yang nak memulas tombol pintu, belakang tengkuk gua terasa macam ada hembusan angin lembut. Gua tak saspek apa-apa lagi. Gua buat cam biasa.

Lebih kurang pukul sebelas malam, time gua tengah mamai-mamai nak tido, pintu bilik gua diketuk. Kalau ketuk pempelan, takpe. Ni ketuk dengan kasar dan macam ada kecemasan. Gua takdelah menggelabah nak cepat bukak, tapi masa gua tengah kelam kabut betulkan ikatan kain sarung nak bukak pintu, bunyi ketukan tadi berhenti. Pastu gua cam terdengar bunyi macam orang ketawa di luar bilik. Babi. Gua saspek mesti bebudak ni saja mengacau gua. Gua lekk. Gua dah dekat dengan pintu bilik. Gua pun bukak. Tapi takde orang.

Gua takde syak apa-apa sebab dalam kepala masa tu, cuma ingat nak tido jer. Gua tutup pintu dan kembali ke katil. Masa gua tengah baring atas katil tu, kepalahotak gua terpikir-pikir sama ada gua dah kunci atau tidak pintu bilik tadi. Gua rasa cam malas nak bangun dan terus melelapkan mata dengan enaknya.

Tak lama lepas tu, gua terjaga. Walaupun terjaga, gua masih dalam posisi memeluk bantal macam masa gua mula-mula tidor tadi. Gua cuma bukak mata jer. Dan dalam mamai-mamai tu, gua terdengar macam bunyi pintu bilik gua dibuka perlahan-lahan. Bunyi kriuk engsel pintu yang selama ni mikro pada pendengaran, tetiba berbunyi amat bingit. Gua yang tengah meniarap atas katil, dengan bontot mengadap arah pintu, tetiba terasa desiran angin sejuk, menyelubungi bilik. Gua mencarut-carut dalam hati sebab taknak dabelcheck kunci pintu sebelum tido tadi. Tetiba gua mula terasa macam aura ada orang belakang gua. Dekaaaaaat betul. Gua pejam mata. Gua bawak mengucap. Tapi ucapan gua hilang fokus sebab perasaan keauraan yang gua rasa kat belakang gua tadi, kini bertukar menjadi uadara hembusan yang memang gua komfem ditiup perlahan-lahan ke tengkuk gua yang sedang meniarap atas katil masa tu...

Gua pejamkan mata. Time-time tu lah gua terbayang muka senior petang tadi yang bercerita pasal kejadian di bilik sebelah. Gua mula teringat kisah pertemuan gua dengan 'jiran' gua minggu lepas. Dan sekarang, gua sedang alami apa yang'senior hantu' tu cerita kat gua. Patutkah gua berpaling? Sebab dalam cerita dia tu, aura yang dia rasa tu cuma mainan perasaannya saja? Atau, patutkah gua pura-pura tidur dan biarkan apa saja kat belakang gua ni bla sebab gua memang komfem gua rasa macam ada orang hembus belakang tengkuk gua, tadi? Patutkah gua azan tiba-tiba dan berlari ke arah pintu dengan sekuat hati?

Eh? Ada tangan kat bahu gua? Gua ushar. Tangan itu berlumuran darah. Dan ia bergerak perlahan-lahan nak mencengkam leher gua. Gua ingat gua nak mula azan masa tu. Lepas tu semua jadi gelap.

Tiba-tiba, gua rasa bahu gua ditepuk. Gua baru nak masuk verse kedua azan bila muka gua disapu dengan air. Barulah perspektif gua pulih. Barulah gua perasan yang gua sedang dikelilingi oleh teman-teman seasrama, sambil Ustaz Rosdi, ketua warden duduk menyangkung depan gua. Dialah yang sapu air kat muka gua tadi. Gua rasa tak sedap hati. Member-member mula menghujani gua dengan soalan. Gua tetiba rasa malas. Gua pun sambung pengsan.

Ambik masa jugak trauma bayangan-bayangan wajah senior dari bilik sebelah, tangan yang berlumuran darah dan perasaan takut dan panik yang gua alami pada malam Isnin tu untuk hilang. Tak lama lepas tu, gua pindah bilik. Gua masuk bilik baru. Kalini ada roommate. Dan gua agak komfiden bahawa hantu takkan kacau jenis set-set camni.






Yang gua risau ialah mereka yang mengacau gua. Awwwwww.


Sekian

4 comments:

Anonymous said...

Adoiii...best2..kahkah..gua takut..sungguh takut...

Irwan Mohamad said...

ni citer hantu.
dan citer hantu melayu, tujuannya bukan untuk menakut-nakutkan...

pikirkaaaaannn....

Mikah Lurima said...

Oh my... serious ke ni? Tolong cakap ini cerita tipu.

Irwan Mohamad said...

Ni citer betul