Monday, December 30, 2013

Terima Kasih, semua...

Tersekat,
Terikat,
Tertekan.

3 keadaan yang boleh buatkan mana-mana organisma untuk masuk ke region 'self-defense' dan membiarkan survival instinct mengawal keadaan. Jika satu-satu organisma tu boleh masuk ke region ini andai didedahkan kepada tiga unsur tersebut selama sedetik, aku patut dah memegang parang di tangan kanan dan kapak di tangan kiri sekarang kerana telah berada dalam keadaan itu selama lebih 5 tahun.

Apa yang membuatkan aku nampak normal hanyalah ubatan dan kekuatan minda. Tanpa dua benda ini, sudah tentulah jumlah orang gila dalam Malaysia dah bertambah seorang dua tahun lalu. Cumanya, sampai bila aku nak bergantung pada ubatan? Dan sampai bilakah mindaku mampu mengawal api yang membara dalam dada, ditambah dengan keadaan hidup dan dunia yang tak nampak macam menuju ke arah yang lebih baik saban hari, ni?

Yang membuatkan ia semakin memuncak ialah, aku tak dapat luahkannya pada sesiapa. Tiap kali aku membuka mulut, mereka cuba menafsir dengan pandangan dan kefahaman mereka sendiri, kemudian menimbulkan kongklusi-kongklusi pramatang. Dan bila aku bertindak luar dari jangkaan mereka (kerana mereka salah faham), mereka kata aku tak serupa bikin. Mungkin cara penyampaianku yang salah. Atau cara otakku berfungsi yang salah. Apapun, yang peliknya, orang selain mereka mudah saja menaakul sebab-musabab perbuatanku.

Dan kini, setelah setahun aku mengambil pendekatan yang tak pernah aku lakukan ini, aku semakin jelas dengan keadaan diri dan mereka yang sekelilingku. Aku semakin terang dengan apakah erti diriku pada mereka dan bagaimana mereka melihat dunia ini. Walaupun kenyataan ini amat memeritkan jiwaku kerana mereka semua adalah orang-orang yang aku sayangi, namun tuhan pastilah lebih menyayangi mereka. Dn sudh pastilah, apa yang Dia tentukan untuk mereka itu adalah yang terbaik. Serupalah juga apa yang Dia dah tentukan untuk aku ini, layak untukku.

Maka terus meneruslah aku memendamkan keadaanku ini, sehingga selama-lamanya.



1 comment:

tenku butang said...

Haiiiii..Cakkk!!
done follow sini no. 231
sudilah kiranya follow me back yea..
he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

http://tengkubutang.blogspot.com/

dan my 2nd blog
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/