Monday, February 7, 2011

Blogger yang skizo 4


Kengkadang, masa sensorang, masa semua orang dah tido, kita masih lagi dok meniarap atas katil mengadap lappy. Memang belum time kita tidur, pun. Kalau kat kolej, timetime camni masih lagi dok salin-salin assignment atau main FB. Tapi bila time cuti kat kampung, bila semuanya dah sunyi dan sepi, dan line internet dan TV pun takde, yang tinggal hanyalah kita, lappy dan bunyi cengkerik dan unggas kat luar rumah uwan kita ni.

Biasanya, kita akan mula menulis eh, menaip dengan free. Kita akan hanya tulis satu perenggan. Kemudian kita akan kembangkan topik. Kita buat dua tiga perenggan pendek susulan dari perenggan pertama. Orang kata, menulis dalam blog ni takleh pepanjang sangat. Sebab semua detail dan cerita background kita boleh hyperlinkkan ajer dalam artikel kita. Takyah nak terangkan satusatu setiap kali. Nantik cam baca jurnal la pulak.

Lepas tu kita rasa best dan OK sebab kita mula berkomunikasi dengan kengkawan baru melalui komen mengomen. Ada ajer topik yang nak dibincangkan. walaupun selalunya topik tu takde kena mengena pun dengan kita.

Mulamula blogging ni fun. Macam-macam isik dan perspektif yang gempak yang boleh kita dapat. Ayat pun macam best dan cool-cool ajer. Tapi bila kita dah mula ada pengomen tetap, atau bila dah selalu dapat buffered earning, kita mula tak terkawal. Kita mula rasa emo, boring atau tertekan. Dapat lak kalau ada orang yang usik kita. Marah sana, sound sini. Persoal sana, jawab sini. Kita mula rasa muak. Dah jadi macam sokkabar politik pulak blog kita ni...

Idea nak mengupdate blog pun semakin kecut. Apa taknya, kita dok baca semua blog yang kita dah save pagekan sebelum kita balik ke kampung. Adala dekat dua ratus lebih. Naik kero mata kita dok membelek setiap blog tu satu-satu. Ingatkan nak cari idea dengan membaca blog orang tapi, lagi banyak kita baca blog, makin sempit otak kita nak menulis secara kreatif. 

Jadi, untuk malam ni, kita taknak cerita apa-apa. Kita taknak bincang apa-apa atau emo apa-apa. Kita cuma nak layan ketidak ada apa-apaan ini dalam aman. Bukan selalu pun...

No comments: