Saturday, October 23, 2010

Amir, Ijam, aku dan Air Cipap (to my socialist friends)

Ijam
Petang tu Ijam ngan aku kat stesen komuter Seremban. Kami sedang menjinjing beg galas besar berisi keropok lekor yang dipesan oleh mak Ijam. Kami dari KL, baru turun komuter, dan sedang berusaha mengelak-ngelakkan kereta dan motor di sekitar depan Parkson Seremban, sambil mengimbangi beg-beg yang berat tu. Kami terserempak dengan Amir kat trafik light depan Court Mammoth seremban. Amir menegur dulu:

Amir di tempat kerja

"Cilaka kau scuba!" seru Amir fatfatshortshortdarkdark dari jauh. Spek di batang idungnyer nampak terletak letak. Ijam dan aku menumpukan perhatian kami dari kenderaan yang memecut laju, kepada suara yang penuh sumpah seranah itu.

"Assalamualaikum, Amir..."
salamku pada Amir Psychotic Sufferance. Kok ye pun kau ader band gra-en,kor, takdelah sampai camtu lak greeting kau pada aku. Kita kan Melayu? Oh...Dia sosialis...

"Wa'alaikumussalammm"
Amir menjawab. Dia terima salamku dengan muka kesedaran. Hepi pun ada gak.


"Waaahhh. Hepi jer ni? Kau nak ke mana ni?"
tanyaku sambil mengusik-usik beg galas yang disandangnya dan cap terbalik; trademark dia pergikerja.

"Aku nak pegi kerja laaa"
jawab Amir. So assumption aku verified.


"Scuba, zine kau aper cerita? Bila next release?"
usik Amir pada aku. Aku agak panas bila dia terus ke isu zine yang hangat-hangat taik ayam tu.

"OK. Aku tengah carik material lagi untuk issue seterusnyerrr"
jawabku mudah.

"Yang ni, adik kau, ek? Ijam? Sikijam? Apa nama kau, hai budakkk?"
tanya Amir pada Ijam yang dok tersengih cam kerang busuk sebab bertemu dengan vocalist band Grindcore (aku main tembak jer genre ni) paling survival dalam scene Seremban. Mungkin tak keterlaluan mengatakan Psychotic Sufferance is the OTAI. Hehehe.

"Camana kulit pipi kau buleh licin, arr?"
tanya Amir pada Ijam sambil mengusik-usik pipi Ijam yang memang licin dan tak berjerawat dan selalu beliau berlagak depan kitorang. Hakikatnya Ijam masih belum matang. Tu pasal takde jerawat. Ijam menolak-nolak mesra jemari Amir yang cuba mengusik pipinya.

"Ni mesti banyak air cipap ni"
kata Amir lagi.
Ijam dan aku terus melepaskan beg yang berat itu dan ketawa dengan lawak spontan si Amir. There goes Amir again; our socialist friend, again.

Sejak dari tu, hubungan Amir dengan aku menjadi lebih dari sekadar kenalan yang aku kenali di Kodai Sopan, Terminal 1, Seremban

2 comments:

Anonymous said...

dlm gambar tu bukan atan ke?

Irwan said...

A'ah...macam awak juga, dia dalam dunia sebenar bernama Kamarul Nizam. Dalam dunia cyber, namanya "Atan the Satan Powered Driver"