Wednesday, January 26, 2011

Akuskizo menskizo lazo

KahKahKah. gggg

Ada ke orang tanya 'aku' camana nak buat zine?

Sampai ada yang sound kenaper kata fanatik tapi tak join editor lain masa dijemput untuk buat e-zine?
Kenapa jawapan kepada jemputan demi jemputan kepada menghasilkan zine fotostet mahupun elektronik tidak dijawab bahkan dibalas dengan entry-entry tahapahapa dalam blog inspired by zine nya, ni? kenaper cakap cam bagus kat pbp tapi cam lain plakkss kat sini.

Amender, ni? Amender, ni?

KahKahKah. gggg




Ok-Series.

Aku kasi jawapan dalam bullet form. Tapi di machine gun kan.

1) Aku sudah menyediakan isu seterusnya, sambungan daripada Schizophrenic#5. Jangan tak caya. Ia adalah sebuah buku hitam yang aku plan nak pasarkan style contengconteng jual ART dia. Tapi sebab aku kena build aku punya potential market, serta penerimaan kepada konsep yang aku bawakan demi memastikan ia terpasar setelah di launch nantik agak pelik, maka aku terpaksalah menggunakan medium yang hot dipasaran sementara aku nyiapkan manuskripnya dengan bermain: blog, FB, twit, update dan refresh lagi sekali.

2) In fact aku dah siapkan pun isu#7 yakni Schizophrenic 7. Ia 'kononnya' adalah sebuah manifestasi evolusi pengembaraan seorang aku dalam zine ni yang bermula dari seorang budak dalam underground kepada seorang yang kewali-walian sikit. Cuma aku tak pernah cerita pasal benda ni sebab biasa, la. Masyarakat belum boleh menerimanya lagi. Diorang baru tahap dah biasa tengok cleavage dan pangkal paha artis jer. Lagipun aku memang pasti fan zine Schizophrenic belum perasan akan kewujudan blog pasal zine kesayangan mereka ini. Bwekkk!!!


3) Zine Schizophrenic memang takde cerita pasal underground, hujung minggu ni gig start pukul berapa, band atau zine reviews. Takde cerita pasal ethic atau bullshit, pun. Zine ni adalah manifestasi seni dari aku. Kau suka, hambik. Tak suka, beli untuk kawan kau.

4) A'ah, ada satu masa kejap haritu aku nak jual dalam bentuk salinan fotostet macam duludulu. Kononnya DIY laaa. Cheyyy. Aku jual kat depan pintu gig. Aku percaya; selain orang yang sekadar duduk depan laptop mengupdate FB ajer dengan geng underground yang lain, ada jugak mamat-mamat yang percaya bahawa ada sesuatu yang lebih istimewa di luar sana. Dan kengkadang kita nak jugak tengok underground diterima macam orang terima rambut punk, bangfes dan hujan, atau melihat orang baca zine Schizophrenic dalam LRT atau di stesen komuter atau semasa menunggu di klinik atau di atas meja kedai kopi mak Limah di Rembau. Dilihat cebisan zine tu tersebar hingga helaian kepingan seni itu digunakan sebagai pembalut makanan untuk anak-anak di rumah. Kertas A4 tu bang...

5) Aku obses dengan konsep skizofrenia. Ramai kengkawan masa aku study dulu yang bertuah dapat penyakit ni. Dan aku membiasakan diri aku dengan mereka. Nak wat camner? Dah itu housemate aku? Lagipun diorang anak lord, maka terjamin jugaklah pengisian keperutan aku time-time tak berduit di hujung minggu di U. Akibat dari ini, banyak cebisan dalam diari aku yang berkisar tentang konflik aku dengan mereka-mereka ( x7) ni. Ada jugak yang bipolar. Ada yang diabetes. Tetraseksual pun ada. Kengkadang aku rasa cam aku study kat hospital gila.

6) Kau dah makan ke belom? Aku lapar laa.

7) Aku nak goreng lagi sampai 10 tapi aku rasa aku kasi satu last cukup la.

8) Ye. Memang benar. Bagus. Tapi cara memandangnya yang betul ialah pbp dan tukangkomen itu adalah subset kepada akuskizo. Haha. Skizo? Aku pun skizo jugak kengkadang. Skang aku dah tahap kristos.

6 comments:

Niz said...

selalu org jual zine mcm mn oh?
i mean harga dia..
org mcm x pernah lagi jumpa zine
err..bukan mcm. mmg x pernah
huhu

Dark Half said...

aku cadangkan kau letak schizophrenic #7 kat uya distro pulak. bila release bro?

biskut said...

aku mau tau jugak pasal buku hitam ko bro..

Irwan said...

Dark : Schizo 7 is too advanced for Malaysian readers. No 6 (the balck book) pun belum release. Tak baca no 6, memang takkan paham camana Schizo boleh sampai ke no 7...(amender ni?)

Niz: harga dia: macam yang ada kat bawah header blog ni, tu...

biskut : buku hitam: checkout link dalam point 1 di atas

~* chirpy_chummy *~ said...

chummy pn xpenah bc lg zine.tp bila bc beberapa entry dlm blog ni yg d petik dr ur previous zine, rasa cam menarik tertarik ko mmg deboom.

scuba, kalo nk beli zine yg cam kt bwh header tu,aci? berapa hengget? xdak arga punn???

Irwan said...

hehehe..buat masa ni aku agak sibuk nak menguruskan mail orders. sabarrr...


Dark, kesabaran mu ku hargai...